Anmeldelse: KUN STEMMEN BLIVER TILBAGE // Motherboard, på Bloom festival 2024 i Søndermarken.

⭐⭐⭐⭐

Kalksten, en kontratenor og en akkordeonist ud over det sædvanlige. En sopran, to dansere, samt lyde, sansninger og åndedræt. Motherboards KUN STEMMEN BLIVER TILBAGE er ikke bare et moderne, tværkunstnerisk operaværk, det er en alvorlig samtale om og med naturen.

Motherboard, det eksplorative fællesskab der er sat i verden for at udfordre operagenren i alle dens afskygninger, har sat sig for at udforske afstanden mellem menneske og natur – nærmere bestemt, om stemmen kan mindske afstanden.

Bag Motherboard står de kunstneriske ledere, komponisten Signe Lykke og sopran/performer Katinka Fogh Vindelev, samt koreografen Tim Matiakis og filmskaberne Cille Hannibal og Frigge Fri. Og operaværket KUN STEMMEN BLIVER TILBAGE bliver opført sammen med scenograf Peter Schultz’ installation BRUDDET, der p.t. står stolt og knejser på Bloom Festival 2024 i Søndermarken.

Midt i mørket kaldte jeg på dig.

Librettoen – for nu at bruge et ord fra den mere klassiske operaverden – er skabt primært af brudstykker fra iranske Forugh Farrokhzads digte, samt Motherboards egne tekster. Men stemmer skabes på mange måder, og stemmerne i operaværket er, ud over akkordeonisten Andreas Borregaards toner, kontratenoren Morten Grove Frandsen og sopranen Katinka Fogh Vindelevs røster. Samt ikke mindst danserne Brittanie Brown og Max Wallmeiers bevægelser, der gennem en koreografi af Tim Matiakis i høj grad påvirker oplevelsen i det fri.

Som menneskemængden på Bloom vokser, og den konstante mumlen og snakken tager til blandt tilskuerne, skal man koncentrere sig om delelementer i operaen, for at kunne forstå og følge med. Men med de trænede operastemmer i front, er det en udsøgt fornøjelse at være så tæt på både stemmer, bevægelser og natur. For mens vind og vejr har indflydelse på det meste, rykkes der ikke på indtrykket af stærke viljer og følelser i værket på Søndermarkens græs.

Og så langt øjet rækker drejer lysende planeter rundt.

Det fornemmes tydeligt på akkordeonisten Andreas Borregaard, at han ikke blot er en musiker af højeste karat, men en kunstner der deltager i et værk med hele kroppen. Borregaard har da også i forbindelse med en PHD forsket i musikeres aktive brug af kroppen rent performativt set, og i KUN STEMMEN BLIVER TILBAGE, bidrager han heller ikke kun med sit akkordeon, men også som fuldbyrdet performer. De fem medvirkende er alle del af et hele, og hvad enten det er musikerens toner, dansernes bevægelser eller sangernes stemmer der er deres specialer, så fungerer de som en organisme, med samme mål for øje.

Stemmen, stemmen, kun stemmen bliver tilbage.

Den tværkunstneriske operaperformance KUN STEMMEN BLIVER TILBAGE opføres ved installationen BRUDDET på Bloom Festival 2024 i det område der benævnes ”Out of Sight”, og hvis du ikke kan finde det på kortet, så er det ikke dig der er noget galt med, for værket er en pop-up performance der helt med vilje skal overraske. Men kom i god tid – den hyggelige festival er ikke så stor – du finder det nok, selv om det er Out of Sight.

KUN STEMMEN BLIVER TILBAGE opføres fredag d. 23. kl 17.00 og kl 18.30, og igen om søndagen, d. 26. kl 13.30 og kl 17.10.

Foto: Casper Koeller, Sceneblog

SE MERE HER