⭐⭐⭐⭐⭐
Maria pynter ikke her i klostret.
Sådan siger den formfuldendt syngende Louise Fribo som abbedissen, men crossover sopranen Isabel Schwartzbachs stemme pynter i høj grad i rollen som den gudfrygtige Maria på Det Ny Teater, der øser gavmildt ud af sin stemmepragt. Og Schwartzbach tager rent faktisk også karakteren som den frelsende engel i THE SOUND OF MUSIC alvorligt, og giver karakteren troværdighed. Det Ny Teater viser med Rodgers & Hammersteins klassiker, hvorfor de kan fejre deres 30 års jubilæumssæson som musicalteater med oprejst pande – for hvis der er nogen der kan sine klassikere, så er det Det Ny Teater.

Historien i THE SOUND OF MUSIC er kort fortalt, at novicen Maria er for vild til de fromme nonner i Østrig, og er på vippen til at blive smidt ud af klostret, fordi hun hellere vil synge og gå tur i sine elskede Alper. Men abbedissen giver hende en sidste chance, og sender Maria på en opgave, for at finde ud af om den håbefulde novice virkelig er det rette sted. Maria skal være guvernante for de syv børn hos Kaptajn von Trapp der er enkemand, og siden sin kones død har holdt sit hus og sine børn i stramme tøjler. Maria genindfører sang og højt humør i huset, og børnene elsker hende, men alvoren hænger stadig over huset, da Berlin og nazisterne truer med at indlemme Østrig i Det Tredje Rige, hvilket den stolte østrigske kaptajn selvfølgelig ikke kan acceptere. Altså en klassisk historie om stolthed, gudfrygtighed og kærlighed.
(SPOILER ALERT: hvis du ikke vil vide hvordan det ender, så spring hurtigt videre til under billedet)
Men nazisterne indtager Østrig, et snedigt set up er tæt på at lokke von Trapp i favnen på en baronesse der ikke har helt rent mel i posen, og det hele ender med at von Trapp må flygte ud i bjergene med sine syv børn – og Maria.

Men ingen står alene i iscenesætter Martin Lyngbos store produktion THE SOUND OF MUSIC, hvor også skuespiller Peter Plauborg knejser som et fyrtårn som Kaptajn von Trapp, og Louise Fribo synger gudsbenådet som abbedissen, der jo inderst inde godt forstår Maria. Lyngbo forstår at iscenesætte i oprindeligt tænkte store rammer, og han forstår at oversætte hjemlige talenter til internationalt udviklede roller – og vice versa.
Den altid spændende Kim Hammelsvang er vendekåben Max Detweiler, der ikke forstår at von Trapp & co ikke bare føjer sig overfor nazisterne, for man kan jo se hvilken vej vinden blæser. Hammelsvang brillerer i den ikke specielt sympatiske rolle som onkel Max, der gerne vil være venner med alle, og alt for sent opdager hvilken virkelighed han er en del af. Og hvor karakteren stikker ud i forhold til de andre, så passer Hammelsvangs stemme – som alt for ofte er underkendt – perfekt ind på holdet af fremragende sangere og performere i THE SOUND OF MUSIC.

Læg f.eks. mærke til den uhyggelige scene med Kim Hammelsvang, hvor Max og den indsmigrende Baronesse Schräder forsøger at overbevise Trapp om at makke ret, og slå hælene sammen når nazisterne siger til. For kun sådan kan de bevare deres gods, guld og status. Her er Camille-Cathrine Rommedahl absolut smukt syngende, som hun er hele forestillingen igennem, men Hammelsvang er bare nederdrægtigt overbevisende i både stemmeføring og mimik. Mareridtsfremkaldende nederdrægtig.
Von Trapps syv pragtfulde børn føres an af den fornemt syngende Ronja Thusgaard-Madsen, som den 16-årige Liesl von Trapp, og hele holdet af performende unger ved premieren var både charmerende og frække – præcis som de skal være. Og Paul Farnsworths scenografi er også præcis som den skal være – en klassisk Det Ny Teater produktion, hvor alt bliver gjort på den gode gamle måde med snoretræk og scenearbejdere på overarbejde, og hvor selv fyrretræerne på bjergets sider hænger over jorden i synlige snore. Og med det gode orkester som sædvanligt godt gemt under scenen, og pragtfulde stemmer der står i kø for at overbevise os om at verden nok skal overleve al ondskab, er THE SOUND OF MUSIC helt sikkert alt hvad du forventer.

Om Rodgers & Hammersteins klassiker kan betegnes som en lykkelig historie er tvivlsomt. Men forestillingen indeholder så mange sange der allerede er gået over i historien som episke, at man skylder sig selv et besøg og et genhør på Det Ny Teater.
THE SOUND OF MUSIC spiller på Det Ny Teater fra d. 6. februar til d. 27. april, 2025.
Foto: Camilla Winther
SE MERE HER FRA THE SOUND OF MUSIC OG DET NY TEATER
OG HVIS I SKAL SPISE FØRST – SÅ SE ANMELDELSEN AF TEATERKÆLDEREN HER