⭐⭐⭐⭐
Gården er vores!
George Orwells klassiker Animal Farm, der i sin tid var en satirisk kommentar til Sovjetstyret, havde rent faktisk svære kår under Anden Verdenskrig. For der var mange i Storbritannien der ikke ville støde Sovjetunionen, der jo på det tidspunkt var vigtig i kampen mod Nazismen. Og her i 2025 er der stadig masser af kunst og teater der bliver afvist, fordi man ikke vil tirre en stor og mægtig allieret, så på den måde er det, som om vi ikke er blevet særligt meget klogere her i verden. Men på Odense Teater giver de det et skud, og med Kristoffer Lundbergs bearbejdning og iscenesættelse, hvor et fugleskræmsel som et alvidende græsk kor fortæller publikum om vores tids mangel på dyrevelfærd, og forestillingen generelt er fyldt med slet skjulte referencer til både Mette Frederiksen og Donald Trump, er de ikke bange for træde nogen over tæerne.

Benjamin Kitter som et fugleskræmsel der løbende kommenterer og fortæller – men intet selv kan gøre, da han jo bare hænger på et stativ som andre bestemmer hvor skal hænge – er en godt tænkt og smukt udført tilføjelse til Orwells roman. Og Frederikke Dalums insisterende maskering af skuespillerne, så de ikke ligner hverken grise, heste eller hunde, men alle fremstår låste i deres karakterer, og hver især har kostume karakteristika så vi som publikum lærer at skelne mellem dem, er både modigt og relevant i sin idé. Man skal lige vænne sig til det, men derefter fungerer det upåklageligt.
Frederikke Dalums scenografi er på samme måde let aflæselig i sin næsten naivistiske form, der bakkes op af et næsten umærkeligt koreografisk mønster, som den vilde electric boogie danser og koreograf Julie Kunz har lagt ud over forestillingen. Det fungerer sgu – hvad enten du er en gris på krigsstien eller en hest på arbejde.

Odense Teater er velsignet med et storartet ensemble, og i KAMMERAT NAPOLEON præsterer ensemblet samlet set absolut strålende. Specielt grisekaraktererne Natalí Vallespir Sand som Napoleon, samt Kristoffer Helmuth og Louise Davidsen som hhv Squealer og Snowball skiller sig ud, men også Lars Simonsens præstation som den gamle arbejdshest Boxer bør nævnes. Men det er den fælles præstation og samspillet der er altafgørende på Odense Teaters Store Scene – og det spiller max.
Historien, hvor dyrene overtager gården og smider menneskene ud, så de kan få et anstændigt liv hvor alle er lige – indtil grisen Napoleon mener at der er nogle dyr (læs grise) der er mere lige end andre – er i sig selv en både lærerig og morsom fortælling. Og i Kristoffer Lundbergs iscenesættelse på Odense Teater får tankerne lov til at flyve. Tak for det.
KAMMERAT NAPOLEON spiller på Odense Teaters Store Scene fra d. 1. – 22. marts 2025.
Foto: Emilia Therese