⭐⭐⭐⭐
Silas Holsts danserevolutionære karakter er inkarnationen af Candyfloss på scenen. Professionel til fingerspidserne og tiltrækkende som ingen anden. STRICTLY BALLROOM – THE MUSICAL er eskapisme i sin mest klassiske form.
STRICTLY BALLROOM – THE MUSICAL er lige som mange børns yndlings spise i Tivoli, et forrygende flot spundet net af sukkersøde drømme. For med Silas Holst – drømmehelten over dem alle – som danseren der vil bryde med de konservative dansetrin, præsenteres Baz Luhrmanns klassiker af One & Only Musicals som en kæmpe hyldest af de gamle dyder, og bliver dermed uforvarende en kommentar til musicalens tema i sig selv. For mens vi i Baz Luhrmanns fortælling hylder Silas Holst som den unge Scott der vil danse sine egne trin, så slubrer vi lystent opsætningens candyfloss i os, og tager hele Vild Med Dans verdenen til os som en selvfølgelighed.

Men selv om der intet nyt er under solen i musicalen, med sine tandpastasmil og toupéer, samt overgearet sportsdans og klichéer der klistrer som candyfloss i ganen, så ændrer det ikke på at STRICTLY BALLROOM ser bragende godt ud, og præsenteres og leveres professionelt af et stjernespækket cast. Et cast med både dansere, musicalperformere og skuespillere, hvis ansigter uden tvivl vil lokke mange til billetlugerne i hele Danmark.
For selv om Strictly Ballroom fortællingen handler om dans, dans, og atter dans, så er der også store skuespillernavne med – navne som Niels Olsen, Tammi Øst, Niels Ellegaard og Peter Oliver Hansen, samt ikke mindst Sicilia Gadborg Høegh som den fortryllende Fran, der som en Askepot smider brillerne og kosten, og springer ud som varmblodig flamencodanser og perfekt partner for Silas Holsts søgende Scott Hastings.
STRICTLY BALLROOM er jo i denne opsætning en musical, men med instruktør Joy-Maria Frederiksens hånd på roret er den er i høj grad også en komedie. Det understreges også i valget af skuespillere, hvor både Niels Olsen og Tammi Øst som Scott Hastings forældre, Niels Ellegaard som den påtrængende danseinstruktør Les Kendall, samt Peter Oliver Hansen som Barry Fife, en legendarisk med forræderisk dansedommer, kører i højeste komediegear.
En undtagelse er forestillingens store clou, danser og koreograf Jose Agudo. Han spiller og danser Frans far Rico, der er indbegrebet af varmblodet passion og dans, mens han driver den lille Toledo Bar, hvor Fran også hjælper til. Og Jose Agudo er den eneste farlige karakter i forestillingen

Når Scott Hastings for første gang møder Frans varmblodede familie, og lærer at hjertet er den vigtigste muskel når der skal danses, rammer STRICTLY BALLROOM sit højdepunkt, og de store følelser og den underliggende kærlighedshistorie i fortællingen får den plads den kræver.
Men som sagt er det komedien der er dominerende, og med hornbriller og leverpostej i håret er Niels Olsen præcis så underdanig som vi kender ham fra adskillige andre komiske roller, lige som Tammi Øst er i sit lidt for overgearede es som hysterisk og overambitiøs mor. Specielt når hun sammen med Niels Ellegaards let genkendelige rolle som selvoptaget danseinstruktør, kører hele forestillingen i et overgearet leje. Og på samme måde med Peter Oliver Hansen som den magtfulde og toupébærende dansedommer Barry Fife, der tager stikket hjem som morsomste karakter på scenen, men helt sikkert kunne have båret forestillingens dramatiske fortælling et stykke videre, hvis han havde fået lov til at nedtone komedien.

Men det er selvfølgelig et legitimt valg fra producent og instruktør, og med Silas Holst på scenen – for sidste gang som danser – samt i rollen som koreograf på de mange dansescener, er STRICTLY BALLROOM – THE MUSICAL et sikkert stik der ikke ryster verden på nogen måde. Og det er måske netop lige det som verden har brug for i 2025.
STRICTLY BALLROOM – THE MUSICAL spiller i København i Falkonersalen d. 20/2 – 29/3, i Vejle Musikteater d 2/4 – 13/4, samt i Musikteatret Holstebro d. 23/4 – 4/5 2025.
Foto: Miklos Szabo og Ida Buss.