⭐⭐⭐⭐
Du må vælge om du vil være et godt menneske, eller en god soldat.
Når Jacque Lauritsen lægger sine smukke rynker i de rette folder, forsvinder tid og rum, og lige nu udgør skuespillerens ansigt det landskab, hvor dramatiseringen af Yizhar Smilanskys roman SLAGMARK finder sted. Men det er så også det eneste smukke ved forestillingen SLAGMARK, som er en barsk fortælling om hvordan en jødisk soldat – lige efter stiftelsen af staten Israel i 1948 – måtte vælge mellem at være et godt menneske eller en god soldat.
Edward Lloyd Pierces fine scenografi er helt enkel. Fire trædekasser udgør bjerge og bakker, og en flaske vand og en appelsin er natur og afgrøder – resten må vi tænke os til. Men det er nok, for stemningen, landskabet og krigen i Palæstina bliver så tydelig i Jacque Lauritsens ansigt, at han kan klare sig med en række sort/hvide dokumentariske fotos på bagvæggen, og næsten ikke selv behøver at sige noget.
Og dog. For dramatiseringen af Yizhar Smilanskys roman kræver netop en dedikeret skuespillers professionalisme i samarbejde med en vedholdende instruktør – det samarbejde som Jacque Lauritsen over flere år har opbygget med instruktøren Andreas Dawe. Det er et unikt samarbejde, men også et samarbejde med sine meningers mod, hvilket selvfølgelig også medfører kritik og verbale knubs af og til – men som kunstner med noget på hjerte kan man jo ikke være venner med alle.
Med kultiveret mådehold blev vi bedt om at brænde ned og udslette.
Teater Gaius’ iscenesættelse af Yizhar Smilanskys roman SLAGMARK går tæt på soldaten der allerede under kamphandlingerne sætter spørgsmålstegn ved moralen, og som tiden går, og deres ordrer bliver mere og mere umenneskelige, ikke kan holde til det, og sammen med sine kammerater må ty til dehumanisering af fjenden. Umenneskeliggørelse af det folk de bliver sat til at fordrive – på statens ordre.
Tankerne går hurtigt tilbage til både jødernes egen fordrivelse i det russiske kejserrige i slutningen af 1800- og begyndelsen af 1900-tallet, samt nazisternes umenneskelige krigsførelse under 2. verdenskrig. For når man ser gennem den angrende soldat Yizhar Smilanskys øjne, hvordan den nystiftede stat Israel i årene efter 1948 beder sine soldater om at foretage en etnisk udrensning, systematisk brænde landsbyer af, og enten dræbe eller deportere de palæstinensiske beboere, så ligger parallellen ligefor i Smilanskys tekst.
Og når Jacque Lauritsen og Teater Gaius nu i 2024 præsenterer os for Yizhar Smilanskys roman, dramatiseret og iscenesat i TeaterFår302s intime scenerum, så er det jo ikke tilfældigt. Men derimod et veltilrettelagt indspark i debatten om konflikten mellem Israel og Palæstina, der jo lige nu buldrer ubønhørligt løs med sin umenneskeligt høje frekvens af ødelagte menneskeskæbner på alle måder.
Teater Gaius’ forestilling SLAGMARK spiller på Teater Får302 d. 4.- 20. april 2024.
Foto: Søren Meisner