Anmeldelse: PASSAGE FESTIVAL 2023 // Gadeteater festival i Helsingør

⭐⭐⭐⭐⭐

Så sluttede PASSAGE Festival 2023, og der blev selvfølgelig danset til langt ud på natten i Toldkammergården, der under hele festivalen er det naturlige samlingspunkt for festivalens mange frivillige, ud over de mange gæster der nød godt af den intime gårds forestillinger og musik. Og netop det intime er et af PASSAGEs fine kendetegn, for hvad er værre end at bruge det halve af sin dyrebare tid på en festival på at løbe fra sted til sted, i stedet for som på PASSAGE, at kunne nå fra den ene ende til den anden på samme tid som en softice er om at smelte. Eller for de voksne; som en dåseøl er om at blive tømt.

Naturligvis er der undtagelser som OPEN LINES, hvor den vilde linedanser Tatiana-Mosio Bongonga danser tyve meter over jorden mellem de høje bygninger i boligområdet Nøjsomhed, eller når SVALHOLM og Two-women-machine-show med COLLECTIVE MATTER (se separat anmeldelse her) skaber stedspecifikke koreografier i Hornbæk, men helt generelt – så er PASSAGE Festivalen samlet på et ret lille område midt i Helsingør. Og det gør faktisk festivalen tophyggelig for deltagerne, både børn og voksne.

Og det var netop en forestilling for både børn og voksne, der viste sig at være festivalens mest sublime oplevelse. CAILASSE af franske Le Guichet, hvor en fange drømmer om at flygte, behøvede ikke mere end et par stribede dragter samt en seng og nogle puder, for at tryllebinde sit publikum i den mest rørende og teknisk set sublime fortælling om frihedstrang og længsel. Den var – som mit store forbillede Ulla Terkelsen sikkert ville sige det – exceptionnellement bon.

CAILASSE, Le Guichet – foto Karsten Piper

Der gøgles, der spilles og der grines på gader og stræder i Helsingør, og blandingen af de små pudsige oplevelser og de store forestillinger var igen i år doseret flot, selv om jeg dog fornemmede en udvikling henimod flere deciderede forestillinger – fremfor de skæve, de små, de underlige. Men PASSAGE er og bliver en festival hvor man med et armbånd kan bevæge sig frit, og vælge og vrage blandt de mange tilbud. Husk blot at lægge tid ind i programmet til at improvisere, for hvad er en festival uden overraskelser, uden muligheden for at slå til når man opdager nyt territorie.

Sceneblog havde lagt et forholdsvis stramt program, med både små og store acts, men selvfølgelig var der ændringer henad vejen, og hvem kan forudse vejret, brandalarmer, artister der bliver skadet, og ikke mindst glæden ved pludselig at blive hængende ved en eminent udført marionetteaterforestilling der bare dukker op i en baggård. Den vidunderlige LA EXTRAORDINARIA af Compania Ele endte med at blive en af de tre topscorere ved festivalen i år, for de to spanske dukkeførere Marta Lorente og Raquel Batet får deres pensionistdukker til at leve livet fuldt ud, og skaber en usædvanlig fortættet atmosfære mellem dukker, dukkeførere og publikum.

LA EXTRAORDINARIA, Compania Ele – foto DelMidi photographie

Men også i år bød PASSAGE på mere alvorlige temaer, og festivalen havde igen Co-produceret en forestilling med Dansehallerne og Jon R. Skulbergs Convoi Exceptionnel, der som tredje del af deres Trilogi om læringsrum, præsenterede DU ER EN DAG I MORGEN, en intens høreoplevelse om mobning og magtesløshed – opført i et klasselokale på Skolen i Bymidten. Læs den separate Sceneblog anmeldelse her, og hold øje med hvornår den femstjernede audioexperience spiller i din hjemby. For det er en seriøst vigtig forestilling Convoi Exceptionnel præsenterer.

DU ER EN DAG I MORGEN, Convoi Exceptionnel – foto Louise Herrche Serup

Så med både skæg og ballade, sublim teknik og alvorlige toner, må PASSAGE Festival 2023 siges endnu en gang at leve op til sit femstjernede ry, og Helsingør kan være stolt af at huse den internationale festival, der lader gadeteater shine side om side med Øresunds lokkende bølger og Kronborgs majestætiske overblik.

PASSAGE Festival 2023 indtog Helsingør d. 31. juli – 5. august.

Coverfoto fra nattefesten: Casper Koeller, Sceneblog

SE MERE HER FRA PASSAGE