Anmeldelse: COLLECTIVE MATTER // SVALHOLM, på PASSAGE Festival

⭐⭐⭐⭐

Så er PASSAGE Festival 2023 for alvor i gang, og endnu en gang har Helsingør Teater – med teaterchef Jens Frimann Hansen og festivalchef Trine Heller i spidsen – fyldt programmet ud med danske og internationale godbidder for enhver smag. Det er svært at finde noget at brokke sig over, men alligevel kan jeg ikke lade være med at ærgre mig over, at Helsingborgs lokalpolitikere ikke har fundet det værd at være med i år igen. Men PASSAGE lægger sig ikke bare ned og græder – festivalen satser fortsat stærkt på Sverige, og har både samarbejder med kranskommunerne (Ängelholm, Höganäs, Bjuv) om forestillinger, samt med Malmöfestivalen, Sommarscenen og Barnets Scen. Samt ikke mindst det fortsatte samarbejde med den internationale gadeteaterfestival i Halmstad. Men tilbage til Danmark, for det er nu der er drøn på kedlen, og de mange former for gadeteater folder sig de næste fem dage ud i Helsingør, skulder ved skulder.

Og allerede i sidste uge var der fint besøg i Hornbæk, hvor PASSAGE præsenterede SVALHOLMs koreografiske dobbeltperformance COLLECTIVE MATTER, en fin og følsom indledning til en hårdt proppet festival der nok kan tage pusten fra mange.

Passager / Passages, two-women-machine-show, foto Casper Koeller, Sceneblog

SVALHOLMs COLLECTIVE MATTER er to små værker i et. Første del er Passager / Passages, hvor Nønne Mai Svalholm bedt duoen two-women-machine-show om at genskabe deres Aarhus værk fra 2021, denne gang i en gruset, grøn passage i Hornbæk. Et stedspecifikt værk, der i hænderne på den meditativt tænkende duo elegant indtager sine nye omgivelser. Med et længselsfuldt udtryk bag dansernes hæklede netmasker formår duoen – sammen med Marian Kudahl og Sisse Lunøe – at fortælle en historie om savn, længsel, ensomhed og sammenhold. Alt sammen komprimeret på de 15 minutter som danserne er om at indtage den smalle passages små 100 meter, med publikum som medfølende, men magtesløse tilskuere.

Åndedræt / Breath, SVALHOLM, foto Casper Koeller, Sceneblog

Anden del af COLLECTIVE MATTER er SVALHOLMs Åndedræt / Breath, og er en smuk koreografisk allegori i den lokale gymnastiksal på Hornbæk Skole. Fortællingen udspilles mellem en trio bestående af Nønne Mai Svalholm (ungdommen), Sisse Lunøe (alderdommen) og en oppustelig skulptur af Henrik Vibskov (verden). Lydene af luft, pusten, vejrtrækning og tungt åndedræt sniger sig ind på publikum mens Henrik Vibskovs hvepsefarvede skulptur langsomt fyldes med luft, og til sidst troner over salen i al sin magt og vælde. Som et net, som et bur, som et fængsel. Men også som en verden med uanede muligheder, som et uendeligt hav, som et univers der er vidunderligt så længe det får luft – og dødbringende når luften slipper op. Ligesom i Passager / Passages bærer danserne i Åndedræt / Breath masker af net, men de gispende munde og opspilede øjne trænger igennem til os og bryder anonymiteten.

COLLECTIVE MATTER refererer som helhed til et fælles anliggende – til en fælles refleksion og en samskabelse uden reelle ord – men med meget på sinde.

SVALHOLMs COLLECTIVE MATTER blev opført som en del af PASSAGE Festival, i dagene 26. og 27. juli 2023

SE MERE HER FRA PASSAGE