⭐⭐⭐⭐⭐
Vær velkommen, Herrens år.
På konferencier Annette Heicks opfordring har alle i salen rejst sig, og som traditionen byder på Det Kongelige Teater, synger det feststemte publikum – sammen med sangerne på scenen – med på N.F.S. Grundtvigs salme Vær velkommen, Herrens år som afslutning på en fantastisk NYTÅRSKONCERT 2024 i Operaen.
Det er jo naturligvis Det Kongelige Kapel der er aksen hvorom alt drejer sig når årets nytårskoncert afvikles, men den traditionsrige fejring af nytåret er så meget mere end blot en koncert. For alene forventningerne og stemningen, samt den sitrende og Champagneboblende fornemmelse som breder sig fra scenen og ud til det festklædte publikum, gør, at Det Kongelige Teaters NYTÅRSKONCERT 2024 blev lige så sprudlende som vi havde forventet.
Som allerede afsløret var det Annette Heick der var årets konferencier, og da hun jo for tiden også står på Operaens store scene som danselærerinden Fru Wilkinson i musicalen BILLY ELLIOT, var det nærliggende at lade den charmerende entertainer gribe rollen som konferencier.
Men også en perlerække af solister var mødt op for at fejre nytår med os, og sopranerne Stine Bundgaard og Marlene Metzger, mezzoen Hanne Fischer, bassen Morten Staugaard, samt tenorerne Fredrik Bjellsäter og Anders Kampmann tog os under armen, og førte os igennem et potpourri fra bl.a. operetternes verden.
Fra Jacques Offenbachs Orfeus i underverdenen og Johann Strauss’ Flagermusen, over scene d’amour fra Hector Berlioz’ Romeo og Julie, til de alvorstunge og truende dybe toner i Maurice Ravels La valse. For ikke at forglemme Franz Lehárs Den glade enke, som jo i 2021 blev opsat netop i Operaen, hvor Kasper Holten og Adam Price med deres Den glade enke 2.0 fik søsat en ny klassiker. For med de ovennævnte solister i hopla, fik vi ikke mindre end fem forrygende duetter fra operetten, med alle karakterernes kokette affærer, stolte og hovmodige attituder, samt klirrende glas og charmerende Champagnesjatter på et scenegulv fyldt med både konfetti og laksko.
Se det var en nytårsfest der ville noget.
Igen i år var Det Kongelige Kapel med koncertmester Tobias Durholm ikke til at skyde igennem, og med en skøn og levende Hossein Pishkar på podiet, var NYTÅRSKONCERT 2024 én lang gaveuddeling af musikalske godbidder, omkranset af de smukkeste blomsterdekorationer jeg længe har set. Den overvældende blomsterscenografi var af Malene Ekholm, og hvis du synes du kan genkende stilen, hvor den let henkastede og casual sammensætning af farver går op i en nærmest bakkanalsk overdådighed, så er det måske fordi du også fulgte med ved Dronning Margrethes 50-års Regentjubilæum på Det Kongelige Teater, hvor den Erik Buch udlærte blomsterdekoratør Malene Ekholm også stod for floraen.
Således fik vi med Det Kongelige Teaters NYTÅRSKONCERT 2024 sat et smukt punktum for et flot år på scenerne.
Sceneblog ønsker hermed et forrygende godt nytår til alle sine læsere.
Vi ses i 2025.
Foto: Sceneblog.dk