⭐⭐⭐⭐
Sjældent har det almindelige været så hjerteskærende. Odense Teaters musical NEXT TO NORMAL om en familie der er ramt af psykisk sygdom, er bogstaveligt talt gråt i gråt, men med nuancer der flammer op og rammer lige i hjertekulen.
Den amerikanske duo Brian Yorkey og Tom Kitt har skrevet og komponeret den prisvindende musical, der har gået sin sejrsgang over there siden 2008, og nu rammer Odense for fuld styrke. Eller som et elektrochok kunne man sige. For historien om den helt almindelige familie, der på overfladen ser helt fin ud, men hvor moren Diana lider af svær psykisk sygdom der påvirker hele familien, har elektrochokket som den helt store forløser/skurk. For hvad er egentlig værst, at leve med en psykisk sygdom fremkaldt af et traume og en ubearbejdet sorg, eller at slippe for både sorgen og sygdommens symptomer, men ikke længere at kunne genkende sin familie – ikke længere at kunne genkende sit hjem og huske sit allerede levede liv.
NEXT TO NORMAL blev sat op på Nørrebro Teater i 2012 – altså kun få år efter premieren i USA – men her i 2024 virker den stadig fuldstændig frisk, for psykisk sygdom, fortrængning, og familier med uoverstigelige problemer findes jo desværre stadig i stor stil.
Det er Charlotte Munksø der iscenesætter musicalen i ODEON, og med scenograf Marianne Nilssons depressionsgrå men stilsikre sceneunivers, er NEXT TO NORMAL blevet et effektivt og smertefuldt drama, og desværre også en alt for genkendelig fortælling om en familie i opløsning.
Cecilie Gerberg er Diana Goodman, og hendes mand Dan spilles af Mathias Flint. Og der går ikke mange minutter af forestillingen før vi mærker hvor hårdt Dianas mand også er ramt. Vrangforestillinger hvor Diana ser og snakker med deres søn Gabriel, der døde som spæd for sytten år siden, har tæret på manden, og det er ubærligt for både ham og datteren Nathalie (spillet af Cecilie Elisabeth Bogø Bach), når Diana med et stort smil kommer ind i stuen med en kage med lys, for at fejre Gabriels 17års fødselsdag.
Hele holdet af skuespillere, der også rummer en velsyngende Ulrik Windfeldt-Schmidt som Gabriel, Vito Borggild Gram som Nathalies potrygende kæreste Henry, samt Claus Riis Østergaard som psykiateren der overtaler Diana til et elektrochok, leverer et solidt stykke arbejde med at formidle smerten uden at kamme over, og deres sangpræstationer er – med Cecilie Gerberg i spidsen – også mere end godkendt.
Men skuespillerne er bestemt ikke musicalperformere, og det kan mærkes. Og en ting der virkelig undrer mig ved Odense Teaters opsætning er, at der ikke er en koreograf på forestillingen.
Netop Odense Teater, der viste vejen for danske teatre ved ansættelsen af Esther Lee Wilkinson som huskoreograf, og siden har produceret fantastiske forestillinger hvor koreografien har været en kæmpe løftestang i dramaet, vælger så nu at sætte en prisvindende musical op uden en koreograf på holdet. Da NEXT TO NORMAL f.eks. spillede på The Eisenhower Theater i John F. Kennedy Center i Washington, var det den Tony Award vindende koreograf Sergio Trujillo der fik det hele til at sitre, så hvad Odense Teater har tænkt, da de fjernede koreografen fra det det kunstneriske hold, er efter min mening ret ufatteligt. Faktisk undrer det mig at rettighedshaverne har tilladt det – der plejer at være ret skrappe krav når store produktioner fra USA sættes op herhjemme.
Kapelmester Anders Ortman står i spidsen for et flot spillende band bestående af musikerne Jesper Christensen, Kristine Heebøll, Toke Lynggaard Larsen, Camilla Jakobsen, Maja Aarøe Freese og Morten Nordal, så Tom Kitts musik og sange manglede bestemt hverken volumen eller finesse, men uden musicalperformere og en koreograf på forestillingen, mangler der bare lidt. Måske endda lidt meget.
Men NEXT TO NORMAL er alt i alt en flot musikdramatisk forestilling med gode skuespillere der får budskabet ud over scenekanten, så husk lommetørklæderne, for den rammer lige i hjertekulen.
Odense Teaters NEXT TO NORMAL spiller i Teatersalen i ODEON d. 5/12 2024 – 25/1 2025.
Foto: Emilia Therese