Anmeldelse: FARLIGE FORBINDELSER // Store Scene i Skuespilhuset, Det Kongelige Teater

⭐⭐⭐⭐

Nej nej, ikke bedrag – grusomhed er meget mere nobelt.

Markise de Merteuils præcision af hvilket ord hun synes bedst om, siger alt om hendes tilgang til andre mennesker, og er udslagsgivende når hun udtænker de planer som hun lægger for sig selv og sin elsker, vicomte de Valmont. For alle andre mennesker er blot brikker i Merteuils spil.

Skuespillet FARLIGE FORBINDELSER er legendarisk, med sin udlevering af adelen, forræderiske tanker og gerninger, samt sex, intriger og backstabbing i overflod. Alt hvad vi forsværger, men elsker at svælge i. Og oveni har Det Kongelige Teaters skuespilchef Morten Kirkskov fyldt bægeret til randen med skuespillere fra øverste hylde. What’s not to like?

Det er instruktøren Staffan Valdemar Holm der sammen med sin partner in crime, scenografen Bente Lykke Møller, har iscenesat historien om den fornemme markise de Merteuil, der med sin sammensvorne vicomte de Valmont leger med menneskeskæbner, som var det dukker på et børneværelse. Og igennem adskillige rænkespil, bagvaskelser og deciderede overgreb, tilføjer de alle omkring dem traumer og sår der aldrig kan heles.

Som man kan høre på navnene, foregår historien i den franske adels omgangskreds i 1800-tallet, der med parfumeduftende pudderkvaster og sin overlæssede klunkestil, burde være gefundenes fressen for alle scenografer. Men ikke i dette tilfælde, for selv om dramaet er fyldt med sex, død og bedrag, samt følelser, afmagt, desperation og liderlighed en masse, så lader Bente Lykke Møllers berømmede minimalisme desværre tomheden overdøve følelserne.

Der er sikkert en dybereliggende idé med de fem polstrede øer, som Bente Lykke Møller lader flyde i det store hav af ingenting. Og det giver bestemt mening i flere af samtalerne mellem karaktererne i FARLIGE FORBINDELSER, at de sidder langt fra hinanden, for det er netop afstanden og fortroligheden i forbindelserne, der skal gøre dramaet farligt. Men som helhed er fem hvide puffer på en ellers tom scene, omkranset af et beige forhæng, bare ikke nok til skabe illusionen om dramaet – hverken i Choderlos de Laclos’ brevroman Les liaisons dangereuses fra 1782, eller i Christopher Hamptons skuespil fra 1988.

Instruktøren Staffan Valdemar Holm har iscenesat FARLIGE FORBINDELSER, og der er et fabelagtigt cast på scenen, hvor navne som Tammi Øst, Casper Crump, Ulla Henningsen og Birgitte Hjort Sørensen i sig selv nok skulle være garant for en stor teateroplevelse. Men Holms version af det efterhånden legendariske drama er efter min mening desværre blevet en my for pjattet, både med den gennemgående humor, med sine mange Insta moments med Gucci tasker og Rolex-ure, samt ikke mindre end 16 sceneskift med indlagte dansemoves og tandpastasmil. Og hverken en fabelagtigt morsom Tammi Øst, en absolut solid præstation af Casper Crump eller en stilsikker Birgitte Hjort Sørensen, kan rette op på at Holms version mangler farlighed i forhold til manuskriptet.

Men FARLIGE FORBINDELSER på Skuespilhusets Store Scene er en fornem samling af vignetter, hvor et stort hold af lækre skuespillere får lov til holde hver deres lille fest.

FARLIGE FORBINDELSER spiller på Store Scene i Skuespilhuset, Det Kongelige Teater, fra d. 14. januar til d. 17. februar 2023.

Foto: Emilia Therese

SE MERE HER