⭐⭐⭐⭐⭐⭐
I et smukt samarbejde med det belgiske operakompagni La Monnaie/De Munt, præsenterer Den Kongelige Opera i disse dage Laurent Pelly’s iscenesættelse af EUGEN ONEGIN i Operaen. Og sjældent har Tjajkovskijs drama haft så perfekt en fremtoning som tilfældet er her, med den karismatiske dirigent Marie Jacquot foran Det Kongelige Kapel, et perfekt fungerende operakor, og en iscenesættelse der vibrerer af følelser og ønsket om at understøtte Tjajkovskijs fokus på den kvindelige heltinde Tatjana.
Da Aleksandr Pusjkin skrev sin roman i 1825-32 var det med fuld fokus på adelsmanden Eugen Onegin, der som en charlatan fortryller damerne, og ikke kan forstå når der til sidst er en der ikke vil have ham. Men da Pjotr Ilitj Tjajkovskij skabte sin opera, var udgangspunktet den stolte Tatjana, og det er ud fra hendes skæbne og verden vi følger dramaet i både lyst og nød.
Sofie Elkjær Jensen er Tatjana, og den danske stjernesopran stråler mere lysende end nogen sinde, når hun op mod den velsyngende Jens Søndergaards Eugen Onegin står fast, og med sin formidable sceneudstråling sætter foden ned, og tilføjer charlatanen Onegin hans største nederlag.
Men selv den største solist kan ikke løfte et værk som dette alene, for Tjajkovskijs EUGEN ONEGIN er et intenst værk, hvor både operakoret, solisterne og orkestret i graven afkræves en ubetinget bevidsthed om alle parters uundværlighed. Og selv om pragtfulde stemmer som bl.a. Johanne Bock, Hanne Fischer, Jacob Skov Andersen og Astrid Nordstad fremstår som uundværlige i de ledende partier, så er det først i samarbejdet med Det Kongelige Operakor og kapellet, at de er med til at skabe magien i det komplette værk.
Den karismatiske dirigent Marie Jacquot, Det Kongelige Kapels kommende chefdirigent, går i ét med Tjajkovskijs følelsesregister i EUGEN ONEGIN, hvor hun elegant lader kapellet følge komponistens uforlignelige evne til at zoome ind og ud på dramaets højdepunkter. En evne som instruktøren Laurent Pelly betegner som næsten filmisk og dyrker i sin iscenesættelse, hvor skæbner, følelser og tanker leveres på et sølvfad for publikum.
En af operaens vigtigste scener, både i forhold til handlingen, musikken og følelserne, samt rent visuelt i en overlegent lækker scenografi, er når Tatjana – efter sit første møde med Onegin – vil erklære sin ubetingede kærlighed til ham i et brev. Her står Sofie Elkjær Jensen alene på scenen med Tatjanas usikkerhed, mens den scene hun står på, begynder at lukke sig sammen om hende, som et brev hvor siderne foldes. Tjajkovskijs toner understreger både Tatjanas sårbarhed og usikkerhed, samtidig med at brevets sider nærmest skriger svaret ud i rummet, for en forelsket Tatjana er naturligvis bange for hvad adelsmanden Onegin vil svare.
Handlingen i EUGEN ONEGIN er i korte træk den, at adelsmanden Eugen Onegin kommer på besøg hos to søstre med sin ven Lenskij, der er forlovet med den ene søster, Olga. Onegin flirter med den anden søster, Tatjana, som falder hovedkulds for den flotte Onegin, hvilket hun efterfølgende skriver til ham i et længselsfuldt brev – som Onegin koldt afviser.
Et stykke tid efter bliver Onegin igen inviteret til bal hos familien, og da Onegin er irriteret over de lokales sladder om ham og Tatjana, tager han hævn ved at flirte hæmningsløst med den anden søster, Olga. Men da hun jo er Lenskijs forlovede, bliver Lenskij rasende, og forlanger oprejsning ved en duel næste morgen med sin nu tidligere ven. Men oprejsningen udebliver, da Lenskij dør i duellen.
I sidste akt af operaen, er Onegin efter et par år til bal hos en fyrste, hvor Onegin opdager at Tatjana er blevet gift, og nu er en feteret fyrstinde. Til ballet forsøger Onegin desperat på at vinde Tatjanas kærlighed tilbage, men Tatjana er sin mand tro, og på trods af at Tatjana stadig elsker Onegin, afviser hun ham og efterlader ham fortvivlet og knust. Den adelige charlatan Onegin taber, og den stolte kvinde Tatjana står tilbage som vinderen i spillet om kærlighed og ære.
Operaen EUGEN ONEGIN i Laurent Pelly’s iscenesættelse er således både den klassiske historie om kærlighed, ære og stolthed, men den er også et blændende eksempel på hvordan Tjajkovskijs toner den dag i dag kan tryllebinde sit publikum. For det er netop det som Laurent Pelly, Marie Jacquot og Sofie Elkjær Jensen gør, når de puster til de ulmende gløder i Tatjanas øjne.
EUGEN ONEGIN kan opleves i Operaen d. 22/10 – 15/11 2023.
Foto: Henrik Stenberg