⭐⭐⭐⭐
3000 dukater! Hvor gammeldags! Men i EKKO FRA VENEDIG er det prisen for at få en tatovering fjernet.
Prissætning, gæld, handelsaftaler, lån og inkassovirksomhed er alt sammen dagligdag verden over, og sådan har det været i alle år. Også da Shakespeare i 1597 skrev Købmanden fra Venedig – historien der både kan ses som en komedie, og som en tragedie – og det er da også Shakespeares ord der ligger til grund for dramatiker Joan Rangs forestilling EKKO FRA VENEDIG.
Men EKKO FRA VENEDIG på HamletScenen er så meget andet end blot diskussionen om hvem der er i sin gode ret til at kræve et pund menneskekød som pant for et lån, for Joan Rang har pillet Shakespeares fortælling fra hinanden, og ladet de 400+ årige karakterer genopstå i nutiden, hvor de mildest talt ikke befinder sig i toppen af samfundet.
Morten Hauch-Fausbøll er Shylock, den gamle jøde der i den oprindelige fortælling var pantelåneren der forlangte et pund kød skåret ud af købmanden Antonio, hvis Antonio ikke kunne betale sin gæld tilbage – og i EKKO FRA VENEDIG sidder han i sin båd i tågen. Han har fået taget sin stage fra sig, og kan nu blot sidde og vente, og kommentere, samtidig med at han ser på verdens udvikling, og ikke mindst, gør sig mange tanker om hvorfor han og andre reagerer som de gør.
Shakespeares øvrige karakterer dukker også op i tågen, hvor Josephine Raahauge, Ernesto Piga Carbone og Alexander Bryld Obaze spiller karaktererne Antonio, Portia, Nerissa og Bassanio, der udspiller små dramaer på kryds og tværs af hinanden. Nogle i sammenhæng med den originale fortælling – andre i moderne dilemmaer, og sidst men ikke mindst, historier hvor Shylock spiller en rolle i en ny fortælling. Som f.eks. når han hos en tatovør bestiller en fjernelse af en tatovering, og det viser sig at tatovøren Portia bliver bedt om at fjerne en række tal på hans underarm – tal som han har fået tvangstatoveret i koncentrationslejren i Auschwitz.
Alle vil jo have fjernet deres fortid.
Prissætning, gæld, handelsaftaler, lån og inkassovirksomhed på mange planer er essensen i flere af de små historier, men også jødernes flugt over Øresund under krigen er med i forestillingen. Med effektive lyskaster- og røgeffekter skabes dramatiske scener fra modstandsbevægelsens fiskerbåde der bragte jøder til Sverige, og lige som Shylock begynder at tale om hvordan hans slægts historie stadig ligger i ham, ser vi børn på flugt, der i ren og skær desperation får skåret halsen over af deres far.
Retssagen fra Shakespeares drama genåbnes også, og både Shylock og Portia argumenterer for og i mod i sagen mod pantelåneren, sagen der stiller spørgsmålet om nedarvet skyld og smerte berettiger nutidig hævn og handlinger. Eller som Portia siger det i en af de små dramaer: Postcolonial Revenge Syndrome.
Joan Rangs EKKO FRA VENEDIG indeholder mange fine små scener, men overordnet set er er dramaturgien lidt for løs til at skabe en samlet fortælling der bevæger os. Men de fire skuespillere i Christoffer Berdals instruktion er overbevisende i HamletScenens intime scenerum, og det er ikke så dårligt endda.
EKKO FRA VENEDIG vises på HamletScenens indendørs scene Thalia d. 21/10 – 5/11 2023.
Foto: HamletScenen