⭐⭐⭐⭐⭐
Klasseværelset der aldrig bliver rent igen. Convoi Exceptionnels trilogi om læringsrum, der tidligere har udspillet sig i en gymnastiksal og i en svømmehal, indtager denne gang klasseværelset – et vigtigt og afgørende rum i børns udvikling, men også arnestedet for frygt, undertrykkelse og mobning. Med værket DU ER EN DAG I MORGEN afslutter iscenesætter Jon R. Skulberg trilogien med traumer, skyld og fornægtelse. Og et klasseværelse der aldrig bliver rent igen.
Jeg finder skolens hovedindgang, og træder ind i trapperummet som var det første skoledag. Spændt, lidt usikker på hvor jeg skal gå hen, men også lidt stolt over at træde ind i en ny verden. Men straks jeg træder ind rammes jeg af den umiskendelige duft af folkeskole. Udefinerbar, hverken sur eller sød, men så afgjort præcis den samme som da jeg var barn, og et væld af erindringer begynder at dukke op. Gode, så vel som knap så gode.
Jon R. Skulberg ved præcis hvad han gør ved os, når han beder os om at møde op i et bestemt læringsrum – og lige som duftene var umiskendelige i både gymnastiksalen i MOVING A MEMORY, og svømmehallen i CRAWL CRAWL CRAWL, så er duften af folkeskole markant, og spiller som det første indtryk en kæmpe rolle i DU ER EN DAG I MORGEN, hvor klasseværelset er rammen for de traumer vi snart skal opleve i vores høretelefoner.
For værket DU ER EN DAG I MORGEN bliver udelukkende formidlet gennem ørene, gennem en fortælling i de hovedtelefoner der hænger klar på de grønne stole, der udgør den rundkreds vi bliver bedt om at indtage.
Eller er rundkreds nu også det rette ord? Det føles hurtigt som en skammekrog, for når stemmerne i den norske forfatter Tina Åmodts intense tekst begynder at fortælle om en barndom med mobning, vold og utilgivelig medløberi, så er det svært ikke at blive ramt. Nænsomt men formfuldendt skærper lyddesigner og komponist Kristian Hverring ordenes betydning, mens skuespillerne Asger Bech, Lisbeth Sonne Andersen og Sofie Lebech neutralt fortæller – uden at pege fingre – og dramaturg Astrid Hansen Holm sørger for at vi aldrig bliver efterladt helt hjælpeløse, alene i skammekrogen.
Omvendt får vi aldrig lov til helt at ånde lettet op, for Skulbergs fællestime i klasseværelset holder os naglet til stolene. Hvad enten man forsøger at gemme sig ved at lukke øjnene, ved at kigge skamfuldt ned i gulvet, eller ved at søge andres øjne for at finde støtte – så er man fanget i et univers vi alle kender til, men helst vil lade ligge. Klasseværelset som vi kender det, med alt dets læring og visdom, men også dets implicitte magt og fastholdelse.
Convoi Exceptionnels værk DU ER EN DAG I MORGEN holder dig fast i klasseværelset og de fælles traumer, og lader dig ikke slippe før fortællingen er slut, klokken ringer, og rengøringsholdet træder ind. Men klasseværelset bliver aldrig rent igen.
Convoi Exceptionnels værk DU ER EN DAG I MORGEN / YOU ARE A DAY TOMORROW er en Co-produktion med Dansehallerne og PASSAGE Festival, og blev opført på PASSAGE Festival 2023 – i et klasselokale på Skolen i Bymidten i Helsingør.
Foto: Louise Herrche Serup
En tanke om “Anmeldelse: DU ER EN DAG I MORGEN // Convoi Exceptionnel, i et klasselokale på Skolen i Bymidten – på PASSAGE Festival 2023”
Der er lukket for kommentarer.