Anmeldelse: DRIP TEKHNE // Dansk Danseteater, i Skuespilhuset, og i Musikhuset Aarhus.

⭐⭐⭐⭐⭐

Fra amøber til Homo Vitruvianus.

Adam Linders organiske odysse overrasker med sin evolutionskommenterende puls, når danseforestillingen DRIP TEKHNE både lader sit publikum vente i spænding, og rejse med i høj fart fra intet – til alt som vi kender det.

På scenen ligger Dansk Danseteaters dansere først som bakterier under overfladen, hvorefter de langsomt begynder at bevæge sig op mod lyset, op på overfladen af den jord, hvis evolutionshistorie vi de næste 60 minutter bliver vidne til.

Dansk Danseteaters kunstneriske leder Marina Mascarell har kastet sine dansere ud på dybt vand i samarbejdet med den australske koreograf Adam Linder, for det er en krævende koreografi som Linder præsenterer danserne for. Men Mascarell er lige så klog som hun er krævende, for hun ved at kompagniet ikke vil drukne, men kun vokse ved mødet med Adam Linder.

Kompagniet, der altid er i udvikling, rummer både den erfarenhed og det talent der skal til for at være i processen, og de nuværende dansere – Jessica Lyall, Lukas Hartvig-Møller, Bradley Waller, Leticia Silva, Yi Shao Li, Amancio Gonzalez, Wolf Govaerts, Carlos Luis Blanco Ramos, Lola Potiron, Nicky Daniels og Finn Armstrong – danser i DRIP TEKHNE som om de aldrig har kendt til andet.

Adam Linders DRIP TEKHNE går fra de mikroskopiske bevægelser, over de svulmende og rullende organiske kroppe der kæmper for en plads i solen, til de mere mekaniske bevægelser som en verden af teknologi kræver af sine beboere. Og som helhed er Linders koreografi et gennemtænkt net af følelser som legemliggøres af Dansk Danseteaters dansere.

Linders kompakte evolutionsfortælling bugner af viden om det skete, men kommenterer også på det usete, det underliggende og det mytiske. For når jernrørsscenografiens sammensatte stilladser pludselig står som silhuetter mod bagscenens lys, er det svært ikke at tænke på Homo Vitruvianus – Leonardo da Vincis verdensberømte tegning, hvor en mands krop står i to positioner med arme og ben i forskellige retninger – indrammet i både en cirkel og en firkant.

Og lige der – hvor den antropocæne tidsalder glider over i teknologiens tidsalder – der står tiden stille i Adam Linders DRIP TEKHNE, og lader publikum trække vejret dybt. For måske skulle man overveje næste skridt i udviklingen, næste ønske om vækst og fremskridt.

Dansk Danseteaters DRIP TEKHNE bliver først opført d. 19-21/10 2024 på Store Scene i Skuespilhuset i København, og dernæst i Musikhuset Aarhus d. 24/10 2024.

Foto: Jubal Battisti

SE MERE HER OM DRIP TEKHNE & DANSK DANSETEATER