⭐⭐⭐⭐
Tværæstetisk performance går dybt på P44, og rører sit publikum både følelsesmæssigt og rent bogstaveligt.
Scenografen Freya Sif Hestnes & performeren Katrine Leth har – med udgangspunkt i kærligheden – sat sig for at undersøge hvordan det intime møde påvirker de involverede. Så hvad er mere nærliggende end at invitere publikum helt ind hvor blodet pumper og åndedrættet holdes, helt ind hvor kun du bestemmer hvad du ser, kun du bestemmer hvad du føler.
I Liv Helms forestilling MIT ARBEJDE fra 2021 arbejdede Hestnes med domestic horror, og lod blodet flyde i forbindelse med en fødsel, og på samme måde lader hun og Leth blodet spille en stor rolle i dramatiker Sonja Ferdinands DEN ANDEN på Sydhavn Teater, hvor hjertets pumpen og følelsernes tyranni er fixpunktet i den tværæstetiske performance.
I installationen DEN ANDEN, der minder publikum om at tænke indad før de handler, arbejder Leth og Hestnes fra start til slut med at lege med publikum i de små rum på P44. Det er en totalinstallation der spænder fra et venteværelse med kun digital forbindelse til Katrine Leths karakter, over det uskyldshvide køkken der langsomt farves med den store pensel – og hvor publikums intimsfærer bliver sat på prøve – til den himmelagtige slutscene, hvor Leths karakter må krybe helt tilbage ind i hjertet for at finde ro.
DEN ANDEN er blevet kaldt kærlighedshorror, men som horror- aficionado bliver jeg nødt til at sige, at det tætteste værket kommer på horror, er når Kathrine Leth stikker hovedet igennem væggen. Lige der når man, taken by surprise, i et splitsekund at genopleve Jack Nicholsons øksescene i The Shining.
Til gengæld anerkender jeg forbindelsen til gore genren, eller den danske betegnelse splatter, for løssluppenheden i omgangen med blod, indvolde o.lign. er tydelig i Hestnes/Leth alliancens arbejde, hvor seriøsiteten bestemt mærkes – og føles – når publikum involveres. Godt immersivt teater kommer ikke af sig selv, og lige som MADE IN YUGOSLAVIA på Husets Teater, har DEN ANDEN været i popup residency på HAUT, hvor hele idéen med det immersive rum er blevet sat under lup i den kunstneriske undersøgelse.
Hatten af for HAUT, der er ved at udvikle sig til lidt af en magtfaktor i dansk scenekunst, men vel at mærke magt i den mest positive forstand – magten til at skabe forandring ved at hjælpe andre. Og hatten af for Freya Sif Hestnes & Katrine Leth der i nattens mulm og mørke kaster sig ud fra 10 meter vippen – uden at vide om der er vand i swimmingpoolen.
Men det var der så heldigvis i Sydhavns Teaters swimmingpool – performancelaboratoriet P44.
Og tak for det.
Hestnes & Leths tværæstetiske performance DEN ANDEN vises på P44, fra d. 10/11 – 02/12 2023.
Foto: Sofie Amalie Klougart