ÅRETS REUMERT 2018 // Skuespilhuset, Det Kongelige Teater

Bikubenfondens direktør Søren Kaare-Andersen stod klar til at modtage gæsterne.

Den røde løber lå hvor den skulle, vinen var sat på køl, og kanapéerne stod på rad og række på de hvide duge. H.K.H Kronprinsesse Mary havde meldt sin ankomst, og nu ventede de utålmodige fotografer blot på at scenekunstens stjerner skulle træde ind igennem døren til blitzlysenes tango. Alt var klart til ÅRETS REUMERT 2018.

Og ind kom de så, alle scenekunstbranchens aktører, med brede smil og knaphulsblomsten på plads. Alle hilste venligt på hinanden, knus og kindkys fyldte hurtigt foyeren i Skuespilhuset, og hvis det ikke var for de små trækninger omkring øjnene og de næsten usynlige svedperler i kavalergangen, var det næsten ikke til at se at nervøsiteten havde indfundet sig hos en stor del af de prominente gæster. For hvem ville i nat gå glad hjem med guld i lommen og en REUMERT statuette under armen, og hvem skulle traske slukøret ud i natten med en lunken dåsebajer og en ulæst tale i inderlommen?

Foyeren fyldtes hurtigt, og som der plejer at være ved et fornemt bal, var der også et stænk af disruption.

Holdet bag Husets Teaters ROCKY! mødte op med et hjemmelavet Cph-Stage-autentisk-back-to-basics-ROCKY-skilt, og teatrets Madame Ramberg styrede direkte over til Bikubenfondens direktør Søren Kaare-Andersen, for en sidste gang inden uddelingen at gøre opmærksom på Husets Teaters forestilling. Aftenen måtte så vise om det bar frugt.

Dramatiker Hassan Preisler – MARTYREN MUNK

De erfarne acteurs skridtede den røde løber af med elegance og scenevant ro, og de mere uerfarne kunstnere holdt godt fast i ledsagerne, i enkelte tilfælde var hele familier med som støtte. Skønt at se de unge udstråle den umiddelbare glæde og spænding, som mange af os gamle efterhånden har lært ikke at vise offentligt mere. Og skønt at se Bikubens Søren Kaare-Andersen og Mette Marcus afslappede og muntre, uden den stress eller tilknappethed som et arrangement af REUMERT kaliber af og til fordrede i gamle dage.

Musicalperformer Diluckshan Jeyaratnam fra THE PRINCE OF EGYPT

Så åbnedes dørene til Store Scene, den sidste rosé blev kastet i halsen, og alle fandt deres pladser. I år var det PLATT-FORM med Mille Lehfeldt, Laus Høybye og Jakob Fauerby der var værter, og showet var iscenesat af instruktør Birgitte Næss-Schmidt med scenografi af Marianne Nilsson. Showet kunne begynde.

Og det blev et aldeles professionelt og fokuseret show, selvfølgelig med den velkendte PLATT-FORM humor.

Talentprisen blev givet til otte unge talenter, og er efter min mening en af de vigtigste elementer i hele Reumertscenariet. Sceneblog snakkede med flere af de unge prismodtagere, og man mærker helt klart glæden over anerkendelsen. Det betyder noget – både for den enkelte kunstner – og for branchen. Og da dette års prismodtagere også er ramt spot on, så er der bare tilbage at sige tak. Modtagerne var:

Skuespiller Asta Kamma August er uddannet fra Den Danske Scenekunstskole i Aarhus i 2017. Hun modtager Talentprisen for sin optræden i Hamlet, Vendsyssel Teater.

Dramatiker Magnus Iuel Berg er uddannet fra Den Danske Scenekunstskoles linje i Dramatisk Skrivekunst i Aarhus i 2016. Han modtager Talentprisen for I Støvet fra regnen, Teater Grob

Skuespiller Alvin Olid Bursøe er uddannet fra Den Danske Scenekunstskole i Aarhus i 2017. Han modtager Talentprisen for sin optræden i Dansk – en pæredansk integrationskomedie, Teatret Svalegangen.

Skuespiller Ferdinand Falsen Hiis er uddannet fra Den Danske Scenekunstskole i København i 2017. Han modtager Talentprisen for sin optræden i Cyrano, Aalborg Teater.

Musicalperformer Diluckshan Jeyaratnam er uddannet ved Det Danske Musicalakademi i 2017. Han modtager Talentprisen for sin optræden i Prinsen af Egypten, Fredericia Teater.

Koreograf Gunilla Lind er uddannet danser ved Copenhagen Contemporary Dance School og havde debut som koreograf i sit eget kompagni Gunilla Lind Danseteater i 2016. Hun modtager Talentprisen for forestillingen V.O.M.P., Gunilla Lind Danseteater.

Skuespiller Ingrid-Marie Thorlacius er uddannet fra Den Danske Scenekunstskole i København i 2017. Hun modtager Talentprisen for sin optræden i Fucking Åmål, Hils Din Mor og Teater Vestvolden.

Skuespiller Joakim Lind Tranberg er uddannet fra Den Danske Scenekunstskole i Odense i 2017. Han modtager Talentprisen for sin optræden i Seebach, Fredericia Teater.

Dramatiker Magnus Iuel Berg i guldstøvsregnen – I STØVET FRA REGNEN

Og så var der selvfølgelig også lige de 16 ”store” priser i forskellige kategorier, plus den helt store; Hædersprisen.

Overvældende mange gode nomineringer, men kun en kan jo vinde, og her er så vinderne:

Årets Hæderspris: Olaf Johannessen

Årets Kvindelige Hovedrolle: Ina-Miriam Rosenbaum, JOB – et enkelt menneske, Off Off/Produktion

Årets Mandlige Hovedrolle: Elliott Crosset Hove, Hamlet, Vendsyssel Teater

Årets Kvindelige Ensemblerolle: Karin Bang Heinemeier, Drømme om noget andet, Teater Hund & Co.

Årets Mandlige Ensemblerolle: Ole Lemmeke, Revisoren, Nørrebro Teater

Årets Danser: Jón Axel Fransson, Farlige forbindelser og Spar dame, Det Kongelige Teater

Årets Sanger: Magnus Vigilius, Valkyrien, Den Ny Opera

Årets Instruktør: Tue Biering, Rocky!, Husets Teater, Silent Zone, CPH Opera Festival, Aftenlandet, Aalborg Teater, Misundelse, Republique, Landet uden drømme, Eventministeriet, Det Kongelige Teater

Årets Scenedesign: Christian Albrechtsen (scenografi og kostumer), Mathias Hersland (lysdesign), Lyden af de skuldre vi står på, Aarhus Teater

Årets Dramatiker: Julie Maj Jacobsen, Aftenlandet, Aalborg Teater

Årets Børne-/Ungdomsforestilling: Fucking Åmål, Hils din mor og Teater Vestvolden

Fucking Åmål holdet

Årets Musical/Musikteater: Lyden af de skuldre vi står på, Aarhus Teater

Årets Opera: Brødre, Den Jyske Opera

Årets Danseforestilling: Spar dame, Det Kongelige Teater

Årets Skuespil: Festen, Republique

Årets Performance: Skjult nummer, Cantabile 2, præsenteret af Teatergrad

Årets Særpris: Rocky!, Husets Teater

Salen klapper ROCKY holdet på scenen.

Også var der ellers fest! Skuespilhusets store foyerområde lagde m2 til Bikuben fondens mange glade gæster, og velmiksede G&T’s, velsmagende Sliders og velklædte festgæster sørgede for høj stemning og et fyldt dansegulv til langt ud på natten. Tak for i år – vi ses til ÅRETS REUMERT 2019.

Fotos: Casper Koeller / Sceneblog

SE MERE

Gå ikke glip af de nyeste anbefalinger – tilmeld dig Sceneblogs nyhedsbrev!