⭐⭐⭐⭐
”Min sorg er abens spa”
Lige som i Samuel Becketts klassiker Happy Days er det kun Mille Maria Dalsgaards hoved der fra start af stikker op så det kan ses og høres, men det absurde islæt og sammenligningen stopper så også her, for i forestillingen 3 URNER I STUEN fortoner det absurde i Gaia Victoria Muñoz Rosbergs fængende tekst sig hurtigt, og efterlader publikum med et meget personligt tidsbillede af en skelsættende periode i forfatterens liv.
Sammen med Dalsgaard er det Maria Carmen Lindegaard der står på scenen i denne urneberetning fra det virkelige liv, dette opgør med fordums synder og Farmanden, Mortypen og Stedmordyret.
Gaia Victoria Muñoz Rosbergs tekst er ikke den klassiske dagbogs ”Kære Mig, hør her om mig” tekst, men derimod forfatterens opgør med en vigtig periode i hendes liv, hvor hun med 3 URNER I STUEN reclaimer retten til at være afsender på sin egen fortælling.
Beretningen om hvordan hun som barn blev rykket op med rode og hevet med til udlandet af sin far, uværdigt behandlet af sin stedmor, og næsten glemt af sin biologiske mor i Danmark, tager udgangspunkt i en meget jordnær oplevelse mange år efter, da Muñoz Rosberg skal tage stilling til farens gravsted, og måske opfylde hans sidste ønske om at asken fordeles i tre urner.
Teksten er fyldt med gnister af humor der ikke kan holdes tilbage, men er i sin grundsubstans et meget personligt opgør med en familie der har glemt deres barn. Tiden hvor faren bliver syg i udlandet, og behovet for at voksne tager deres ansvar alvorligt intensiveres, bliver i forfatterens tekst gennemsyret af utilsløret indignation over den manglende empati – den manglende evne til at være forælder.
”Jeg må ikke ringe til Mortypen”
Og Gaia Victoria Muñoz Rosbergs indignation er netop det som Mille Maria Dalsgaard og Maria Carmen Lindegaard uforfalsket fremstiller på scenen, når de med saft og kraft viser forfatterens ord som både barn, ung og voksen.
Der er sjæl, smerte og kærlighed i de tre urner i P44, Sydhavn Teaters Performance Hub, og Gaia Victoria Muñoz Rosbergs hudløse tekst kan opleves fra d. 3. – 10. marts 2022.
Foto: Lars Grundwald