⭐⭐⭐⭐
”Dont be afraid”
Forgængelighed og forfængelighed kæmper om pladsen i Jules Fischers VANITAS – et uomgængeligt tværkunstnerisk værk der taler ind i en queer verden, men berører os alle.
Matilde Böchers sakrale toner fylder Minus 2 – underetagen på Den Frie – hvor kunstneren Jules Fischer i det fuldtonede værk VANITAS har skabt en verden af modsætninger. De fire performere Kai Merke, Andreas Haglund, Julienne Doko og Ani Bigum Kampe, som alle har været med i udviklingen af VANITAS, har fra start af taget opstilling midt i rummet, og tableauet fanger mig straks som et stilleben – eller nature morte – hvor den gennemtænkte opstilling umiddelbart er livløs, men i Fischers verden udgøres af levende mennesker, måske i forfald, måske i transition.
”Open your eyes”
Værket VANITAS er dog alt andet end stillestående, og efter det indledende udsagn som introducerer de fire medvirkende som personer hvilende i sig selv, så tager komponisten Matilde Böchers sakrale toner og Jules Fischers sound design over som primær budbringer, og fra en godt skjult lydpult sampler Fischer tekst og toner, fra musikværker som Se La Mia Morte Brami af Carlo Gesualdo (1611) til Ocean Eyes af Billie Eilish (2016).
I rummet, hvor en markant duft af patchouli, cedertræ og basilikum blander sig med duften af mennesker i udvikling, indtager de fire stærke performere udtryksfulde positioner på gulve, trapper eller i kroge – syngende, elskende, dansende, kampberedte eller nysgerrige – men alle åbne for den verden der alt for ofte ikke forstår dem.
VANITAS vises som performance på Den Frie fra d. 18. til d. 26. juni, og fortsætter som udstilling og video-værk samme sted til d. 20. juli 2022.
P.S. Hvis du vil se mere til kunstneren, er Jules Fischer for tiden også en del af udstillingen Mama Mia på Willumsens Museum, hvor Fischer udstiller værket The Most Beautiful Part of Your Body is Where It’s Headed.
Foto: Loui Ladegaard