⭐⭐⭐⭐
“Let’s do the Time Warp again”
Flere blandt publikum i salen er udklædte i bedste Rocky Horror tradition, og der er ingen tvivl om at THE ROCKY HORROR SHOW er et hit hos Aarhus Teaters publikum, der er med på spøgen, og lever sig ind i det Transsylvanske gyserunivers med både vandpistoler, latexhandsker og tilråb på de rigtige steder. Selv den klassiske Time Warp dans har fundet vej til Aarhus, og hele salen danser med, når Frank-N-Furter og Riff Raff sætter hænderne på hofterne, og swinger underlivet i takt med orkestrets toner.
Fortælleren (Holger Østergaard) er ligeledes en stor del af det interaktive spil i Rocky Horror, og da det er kutyme at buhe, og komme med tilråb som boring straks han åbner munden, kræver det sin mand at stå på scenen i den rolle. Men Østergaard forstår bevare fortællerens neutralitet – med et skælmsk blink i øjet.
Selv om Richard O’Briens Rocky Horror Show er et frivolt paradis, er alle nøgne kroppe alligevel godt skjulte i Aarhus, hvor alle på scenen har hudfarvede heldragter på kroppen, og scenerne hvor Janet og Brad får taget deres mødomme, bliver vist som skyggeteater. Det kan undre lidt at en iscenesætter som Moqi Simon Trolin har valgt den vej, men ligesom showet i 1973 var en pastiche over tidens Sci Fi og B-film, så falder det måske alligevel godt sammen med tidens trend.
Jacob Madsen Kvols er en herreskøn Frank-N-Furter, der med hofteholder, struttende bryster og læderpisk holder hof på slottet, hvor han udfører sine forsøg på at skabe den perfekte elsker – with blond hair and a tan. Og slottet, laboratoriet, og festsalen i Frank-N-Furters transseksuelle univers, er holdt i en forholdsvis afdæmpet scenografi, så det er Ida Marie Ellekildes kostumer der udgør det væsentligste visuelle element. F.eks. bliver det klassiske regnvejr, når Brad og Janet kører fast i begyndelsen af stykket, flot illuderet af seks mand i glimtende kostumer.
“It’s astounding; time is fleeting; madness takes its toll”
Og specielt Simon Mathew som den pukkelryggede Riff Raff er (bogstaveligt talt) fra en anden verden, når han forsøger at styre Frank-N-Furters entourage efter herrens befalinger. Ud over karaktererne som det konservative par Brad og Janet – som spilles til UG af Marie Marschner og Mathias Flint – vrimler det med små fine roller til Aarhus Teaters ensemble i showet, hvor bl.a. Nanna Cecilie Bang viser nye sider af sig selv i rollen som er den forelskede Columbia.
Tilbageholdende extravaganza.
I THE ROCKY HORROR SHOW er musikken altafgørende, og det er skønt med et levende band på scenen. Og når solisterne endda af og til bliver hevet helt frem, og giver den gas med en solo, så fungerer showet max. Men til premieren fik orkestret desværre ikke lov til at spille sig fuldt ud, man kunne med fordel skrue op for volumen, så orkestret bogstaveligt talt spiller en større rolle. Først efter pausen kom kapelmester Jens Hellemanns orkester op på et niveau der bragede igennem, så jeg håber det vil ske når forestillingen har spillet sig varm i Aarhus. Sangteksterne er en blanding af dansk og engelsk, og selvom jeg både har det fint med shows der vælger at beholde de originale engelske tekster, og dem der vælger at oversætte alt og dermed skabe en dansk version, virker det ikke optimalt for mig at blande to sprog i samme sang. Men musikken spiller, og som Frank-N-Furter siger: “Let’s do the Time Warp again”
Foto: Emilia Therese