⭐⭐⭐⭐⭐
Uafviseligt.
Den sort/hvide åbningsscene, hvor en skov af attachemapper står som tårne indhyllet i røg, giver kuldegysninger med sit utilslørede billede af den dag i september hvor World Trade Center blev angrebet, og minder samtidig om Holocaust-monumentet i Berlin, et monument rejst for aldrig at glemme.
Mens tilstøvede New Yorkere går rundt mellem tårnene på scenen, træder et kor med fem Madonnaer i ildrøde hijabs frem på balkonerne i salen. Og tildækkede som de er, begynder de at fylde rummet med andægtige toner, lige indtil de næsten ubemærket glider over i Start spreading the news, fra Kander og Ebbs ikoniske New York, New York. Sargun Oshanas TERROR/IS/ME lægger fra kaj med lige dele empati og vrede, for 9/11 terror angrebet i USA var både frygteligt, rystende, og måske endda forudsigeligt.
I en forestilling hvor hver scene er et gennemtænkt scenografisk tableau, skaber Oshana i samarbejde med dokumentaristen Sigurd Hartkorn Plaetner præcise aftryk fra terrorangrebet, aftryk der alle er vidnesbyrd om en begivenhed der har ændret den vestlige verden. Sargun Oshana har i sin iscenesættelse valgt den enkleste form for kommunikation, ved at lade scenograf Karin Gille bygge hvert tableau så isnende klart i sin visuelle struktur, at følelserne buldrer frem mens dokumentaristens omhyggeligt indsamlede vidnesbyrd bliver fortalt af spillerne på scenen.
Men det er ikke kun gråd og følelser der danner billedet i TERROR/IS/ME, for Oshana går et spadestik dybere, og den modige instruktør italesætter også et tabuiseret emne – at der måske var en grund til at denne tragedie opstod – at man måske også bør kigge indad når man snakker om hvordan verden hænger sammen, og hvordan handlinger som 9/11 kan opstå. Attachemapperne er gennemgående i de fleste scener, og pengenes magt i en våbengal verden fremhæves når de røde Madonnaer istemmer med Money makes the world go round, ligesom den vestlige verdens krigsførelse i lande som Afghanistan også fremhæves som gnister til bålet.
Det er skuespillerne Lila Nobel, Hanne Hedelund, Louise Davidsen, Anders Gjellerup Koch, Nicolaj Jandorf, Mikkel Bay Mortensen og Haesam Jakir der spiller intenst teater så det batter, og det er de fem kvinder fra det nordiske vokalensemble IKI – Johanna Sulkunen, Kamilla Kovacs, Randi Pontoppidan, Guro Tveitnes og kapelmester Anna Mose – der udgør det gysende smukke Madonna-kor.
Og attachemapperne? De vælter som dominobrikker.
TERROR/IS/ME spiller på Odense Teater 11. september til 1. oktober.
Foto: Karoline Lieberkind