KÆLDERMUSIK // Bådteatret

⭐⭐⭐⭐

Wo sind die Tränen von gestern Abend?”

Det tegner altid godt, når musikerne starter med at tage skoene af. Og når det endda er d’herrer Peter Fuglsang og Jesper Egelund der tager plads i storbyslummen på Bådteatret, så ved man barren er sat højt.

Rolf Heim skaber med sin kabaret KÆLDERMUSIK præcis det groteske og fordærvede storbymiljø som Bertolt Brechts sange handler om, når han lader de karakteristiske dukker – med de eminente dukkespillere Yulia Lystbæk og Astrid Kjær Jensen – indtage Bådteatrets bug, hvor vi, ligesom Pinocchio i hvalens mave, først må tænde bålet før vi slipper levende ud i igen. Og i forestillingen KÆLDERMUSIK er bålet i bugen den fremragende mezzosopran Helene Gjerris, der i flammende røde gevandter formidler samfundskritikken fra rendestenen.

Zwischen BENZ und Eldorado. Zwischen Scala und Moka Efti in der Friedrichstrasse.

I den dunkle Berliner scenografi befinder vi os et sted mellem kærlighed og armod, mellem Scala og den ikoniske café Moka Efti i Friedrichstrasse, som scenograf Jonathan Hjorth med fin fornemmelse for detaljen har plottet ind mellem de mørke bygninger i 1920’ernes Berlin. Og det er her Helene Gjerris fremfører den ene sang efter den anden, mens Yulia Lystbæk og Astrid Kjær Jensen giver imponerende livagtig sjæl til dukkerne i Rolf Heims univers. Det er ikke så tit man ser explicit sex blandet med kras samfundskritik på en scene, men når en af Heims dukker i rød kjole stjæler en rigmands pung, mens hun giver ham et blowjob i en gyde, så ved man at man er til Brecht kabaret på Bådteatret.

Foto: Miklos Szabo

SE MERE HER