⭐⭐⭐⭐⭐
”Keep cool har altid været mit motto – mit navn er Günther men folk hernede kalder mig Otto”
Tilbage i 70’erne var sangen Costa Del Sol min absolutte favoritsang, og CV Jørgensens evne til at spidde både den selvfede intelligentsia og Amagerhyldefolket i kolonihaverne, var eminent. Og hans tekster holder stadig.
Derfor er det blændende godt gået af Aveny-T og Aarhus Teater at iscenesætte CVs politiske poesi, på trods af 8-9 års udfordringer og bump på vejen. Poeten selv var adskillige år om at give den endelige tilladelse, og alle ved hvordan Coronaen truede teaterproducenterne på livet her i 2020, så Jon Stephensen og Aveny-T måtte stoppe midt i prøverne, og opgive at give teaterkoncerten den planlagte premiere på Frederiksberg Allé i maj. Så mens København må vente til foråret 2022, har Aarhus Teater nu fået æren af at være først, og d. 14. august 2020 har TEATERKONCERT C.V. JØRGENSEN så endelig fået urpremiere.
Koncept og iscenesættelse står Nikolaj Cederholm for, og for de musikalske arrangementer står hans partner in crime helt tilbage fra Dr Dante tiden, Kåre Bjerkø. Her i 2020 er det 25år siden de to – med Teaterkoncert Gasolin – opfandt teaterkoncertgenren på Dr Dante. Så det er garvede herrer der står bag – på godt og ondt.
Det er et stort og blandet hold performere der er på scenen – alle valgt med musikken in mente som det vigtigste – og der er adskillige stjerneskud imellem. Og lad mig sige det fra start, det er også svagheden i iscenesættelsen. Der er mange rigtigt fede individuelle præstationer der fylder scenen, men kun enkelte gange virker det som et hold der arbejder sammen for at skabe en helhed.
Men tilbage til teaterkoncerten. Kåre Bjerkø har arbejdet ualmindeligt flot med CV’s sange, og selvom man som gammel fan kunne have håbet på en klassiker som Costa Del Sol blæst ud over salen, så har Kåre Bjerkø formået at give CV’s musik og tekster nyt liv på en scene. Og med smukke præstationer som Nana Schwartzloses ondeste bas og Tue Wests kradsende og inciterende vokal, kommer CV Jørgensens musik fuldt ud til sin ret.
”Hvor går man hen, når alt går ned”
Mindre, men vigtige scenepræstationer der bør fremhæves, er bl.a. Siff Vintersol der meget aktuelt stod bag en rude og hostede i indlednings nummeret Kort Proces, en sang der passer perfekt til vores aktuelle, indespærrede og restriktions fyldte samtid. Bare et af eksemplerne på CV-teksternes tidløse aktualitet. En anden stjerne der skinnede igennem lydmuren ved premieren, er den karismatiske Emil Prenter, der med patos og nærvær løftede skuespillet i teaterkoncerten betydeligt.
Et 30’er Jazzclub miljø – whiskers på trommerne og en gulvbas der hygger sig – scenebilledet og stemningen var på plads, og gav med Bjerkøs arrangementer et helt nyt take på CV Jørgensens universer som vi kender dem, eller som vi har forestillet os når vi har hørt hans sange. For hvem har patent på hvad man skaber af billeder i sit sind, når man ligger på divanen og kører CV albums på repeat på grammofonen.
Der var som sagt hentet et stort talentfuldt hold ind til produktionen, og ud over de allerede fremhævede musikere og skuespillere, så var både Mark Linn, Simone Tang, Nive Nielsen, Johan Klitgård og Carl-Christian Riestra med til at give CV Jørgensens sange nyt liv.
Det si’r sig selv – der er nok af stjerneskud at glæde sig til, når man skal ind og opleve TEATERKONCERT C.V. JØRGENSEN på Aarhus Teater eller på Aveny-T i København.
Foto: Emilie Therese