⭐⭐⭐⭐
Dansk Danseteater har som de fleste tumlet med Corona restriktioner, aflysninger og udskydelser, samt grebet mulighederne for at præsentere deres værker digitalt. Men nu er tiden kommet hvor SIRENE rammer København på en scene, hvor vi kan se, føle og mærke de hårdtarbejdende danserne og deres sved – eller rettere; deres havvand. For SIRENE spiller på mytologien bag sirenernes magt over de søfarende, og på Teater Republiques scene ligger Jessica Lyall da også indledningsvis under vand i lang tid, indtil sirenen pludselig dukker op fra havet med lyn i øjnene, og den livsfarlige forførerske får øje på sit offer, denne aften danset af Lucas Threefoot.
Ud over sirenens dragende havvandslook, er hele Dansk Danseteaters fantastiske ensemble i jakkesæt på scenen, for Pontus Lidberg lader en ny fortælling opstå ud af den græske digter Homers epos Odysseen. Og helt uden at forklejne Homer, så er fortællingen gået fra det enkle og dengang rystende, til en nutidig oversættelse af følelser og tanker hos de søfarende der ender i sirenernes kløer. Det er ikke historieforvanskning – det er nutidig, nyfortolkende Contemporary Dance i topklasse.
Musikken der ledsager Lidbergs dynamiske koreografi stammer delvis fra Franz Schuberts kompositioner, og delvis fra kontemporær musik af den svenske komponist Stefan Levin, en komponist der både har musik til film og dans på paletten, og dermed understreger forskelligheden mellem de sindstilstande som de søfarende befinder sig i efter mødet med sirenen.
Det er Raphael Frisenvænge Solholm der har skabt forestillingens lysdesign, og Pontus Lidbergs faste wingman skuffer heller ikke i SIRENE, hvor lyset på fineste vis understøtter dramaturgien i Dansk Danseteaters fortælling. For Pontus Lidberg har med SIRENE som sædvanlig skabt en historiefortælling ud over det sædvanlige.
SIRENE spiller på Teater Republique 19.-26. marts.
Foto: Paul Kolnik