DONNERWETTER!! Sådan lød det altid når der var ballade i barndomshjemmet, og selv i Richard Wagners største operaer er der guder der bruger deres magt over elementerne som de lyster. Hvilken gud der bestemte at Aalborg Opera Festival skulle rammes af skybrud med både hagl, torden og lynild, ved jeg ikke, dog ved jeg at Peter Rønn og festivalen der fejrede 20års jubilæum, var forberedt på det værste.
For da sopran Marie Dreisig og baryton William Jønch Pedersen, samt den allestedsnærværende pianist Jacob Beck trådte op på scenen på C.W. Obels Plads, for at mætte de fremmødtes hungren efter de kærlighedsduetter der var på vej under titlen BELLA NOTTE, og sluserne fra oven i samme øjeblik åbnede sig med tifoldig kraft, var der ingen sure miner at spore hos arrangørerne.
Med et stort smil – og tasken fuld af festival paraplyer – konfererede Peter Rønn kort med kunstnerne, og da tordenbragene og regnens trommen på baldakinerne nærmede sig decibelgrænsen for en rockkoncert, blev de hurtigt enige om at de umuligt kunne fortsætte. Men i stedet for at panikke og aflyse, rykkede festivalen bare programmet, og Marie Dreisig og William Jønch Pedersen sang derfor lystigt videre så snart regnens intensitet var aftaget. Det er ikke bare professionelt – det er god festival stil.
Tilskuerne sad med tæpper og paraplyer – nogen på medbragte klapstole, andre under caféernes beskyttende baldakiner – og det var svært ikke at blive i godt humør da BELLA NOTTEs toner og ord spredtes over pladsen, og forelskelsen lyste ud af sangernes ansigter når de sang de stemningsfyldte arier. Kunstnerne var ikke alene velsyngende, men overbevisende i deres ønske om at nå festivalens trofaste publikum. Med 20års erfaring i rygsækken er Aalborg Opera Festival et sikkert kort at trække – selv i regnvejr.
Efter masser af velkendte toner var det tid til det mere eksperimentelle på udendørsscenen, og festivalen havde her fået lydkunstneren Vibeke Falden til at flashe sine nyeste operasamples, loops og beats, i hendes mix af opera og electronica. Fra velkendte kærlighedssange lige over i eksperimenterende toner – Aalborg Opera Festival har ingen berøringsangst.
Lige ved siden af pladsens udendørstoner foldede stjernetenoren Peter Lodahl sig ud i Aalborgsalen i Folkekirkens Hus, og ikke langt derfra var Budolfi Kirke vært for en operakoncert med bl.a. Thomas Storm sammen med Aalborg Domkirkes organist Jørgen Ellekilde. Så der var masser af muligheder for store oplevelser, og ikke mindst – at gå i ly, men selv om det stadig regnede, valgte undertegnede at gå en længere tur gennem byen, for at overvære den MASTERCLASS med koloratursopranen Siobhan Stagg og pianisten Guiseppe Mentuccia, som festivalen havde fået på benene i Musikkens Hus.
Helt tør var man ikke efter at have gået turen til Musikkens Hus, men når festivalen har lokket de to verdensstjerner til at afholde Masterclass for nogle af vores største talenter, så er det bare med at slå til.
”Kunsten med korte tekster der gentages, er at give hver gentagelse en ny mening”
Marianne Heuer lytter intenst, efter sin netop afsluttede DIE NACHT (Richard Strauss). Og hvor Stagg og Mentuccias evner tidligere på dagen var forbeholdt yngre nordjyske elever ved en lukket session, var eftermiddagens masterclass gjort åben for tilskuere, som helt enestående kunne få et indblik i maskinrummet hos de sangere vi beundrer og respekterer for deres talent.
”The core of the emotion is important”
Talenterne var mødt op med deres pianister for at suge til sig af Siobhan Stagg og Guiseppe Mentuccias råd og meninger, og hverken koloratursopranen eller pianisten skuffede i deres overlegne overblik, hvor eleverne mezzosopran Diana Haugland og sopran Marianne Heuer fik råd, viden og meninger om deres performances.
En times masterclass forsvandt på et øjeblik, men at medtage et sådant maskinrumsindblik på en festival fyldt med store kunstneriske oplevelser, er et sandt kvalitetsstempel på en festival som Aalborg Opera Festival, og kan kun anbefales til enhver der interesserer sig for opera.
Og dagen skulle selvfølgelig afsluttes med den helt store oplevelse, urpremieren på NORDKRAFT operaen, der viser at der stadig bliver komponeret og skrevet operaer på højeste niveau. Den fortjener sin helt egen omtale, så jeg foreslår at du læser Sceneblogs anmeldelse her.
Store og små oplevelser dagen igennem, styrtregn og vin i plasticbægre, indsigt og scenebegivenheder ud over det sædvanlige – Aalborg Opera Festival fejrede 20års jubilæum med manér.
Foto: Casper Koeller, Sceneblog