INKOGNITO ROYAL // Den Jyske Opera, Musikhuset Aarhus

⭐⭐⭐⭐

Wir Beissen nicht. Oder nur sehr selten.”

Den altomfavnende komponist Karsten Fundal har begået en kæmpe fest af en opera, eller rettere, en vild musikdramatisk historiefortælling, der ikke lader sig bokse ned i en enkelt genre. Og der er ingen tvivl om at Fundal kan det hele, for i Den Jyske Operas INKOGNITO ROYAL brillerer han både indenfor den seriøse operagenre, den mere letlevende cabaretstil, samt den mere jazzede club culture.

Med libretto af operachef Philipp Kochheim, som også selv instruerer forestillingen, er Den Jyske Opera gået all in på præmissen om at alt kan være fake news, og selv historiebøgernes rimeligvis troværdige beretninger om en konges død kan være forkerte. For hvem ved egentlig hvad der skete, dengang Frederik 8. forlod sit hotel i Hamburg, for efterfølgende at blive fundet død i et skummelt havnekvarter?

Og har vi ikke lige for nyligt erfaret, at selv en præsident kan piske en stemning op, benægte fakta, og selv fabrikere alternative news? Ikke mindst med metoo sagerne? Philipp Kochheim leger med ilden i INKOGNITO ROYAL, der ikke blot er et overdådigt virvar af musikgenrer, men også en sand kaskade af referencer, typer off limits, underlødige jokes og meget politisk ukorrekte indslag. Men sandelig også med et cast der hylder det tværæstetiske, og blæser salen baglæns med de skønneste arier, som bl.a. den provokerende dejlige kontratenor Morten Grove Frandsen som skøgen Frou Frou, og den pragtfulde Susanne Elmark som den forsmåede Dronning Lovisa.

Men som sagt er der ikke kun Operasangere i INKOGNITO ROYAL. En gennemgående konferencier – der som i en cabaret fortæller, introducerer, og gerne vil være publikums fortrolige – bliver spillet og sunget af den amerikanske musicalperformer Randy Diamond, i en rolle der virker både disruptiv og samlende, alt efter humør. For spørgsmålet ved INKOGNITO ROYAL er, hvad operaens publikum vil synes om alle de mange step-, tale-, og musicalindslag, og omvendt – hvad vil showpublikummet synes om den klassiske del?

Hele forestillingen balancerer på en knivsæg, med fup og fakta i en uendelig kamp om spaltepladsen, og et meta lag hvor stjernen pludselig brokker sig over forestillingen og vil ud. For slet ikke at snakke om den forrygende afslutning, der ikke skal afsløres her, men virkelig sparker benene væk under publikum.

Komik, smukke arier og fake news – It’s showtime i INKOGNITO ROYAL.

SE MERE HER