SANNE – THE MUSICAL // Langkjær Entertainment, Tivolis Koncertsal

⭐⭐⭐

kan du prøve at synge noget?

Da Sanne Salomonsen bliver hentet af en ambulance, ramt af en blodprop, og de finder ud af hvem de kører med, råber redderen; kan du prøve at synge noget? – hvorpå Sanne bryder ud i sangen JEG’ I LIVE på ambulancebåren.

Det er stort set udgangspunktet for en musikforestilling der vil det hele, men desværre ikke formår at skabe en sammenhængende forestilling der yder Sanne Salomonsen retfærdighed. Alt for meget presses ind i alt for korte sekvenser, og seriøse temaer fra Salomonsens liv som hustruvold, alkoholisme og blodpropper, blandes med parodier og letkøbte jokes på andres bekostning.

Men der er selvfølgelig også skøn musik med i SANNE – THE MUSICAL, hvor tre pragtfulde kvinder spiller Sanne Salomonsen på tre forskellige stadier af hendes stormombruste liv.

Andrea Heick Gadeberg er knuselskelig som teenageren Sanne, der f.eks. bryder ud i sangen SUI SUI mens hun kæler for en hest på marken og siden løber hjemmefra i gummistøvler. Gadeberg har præcis den sødme der skal til for at skabe troværdighed om den helt unge Sanne.

Når Sanne træder ind i voksenlivet, er det Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen der tager over, og med Salomonsens ikoniske læderbukser der sidder som smurt på sangerinden, er den supersexede Sanne som vi kendte hende fra 80’erne en realitet. Lybæk-Hansen leverer en ovenud solid præstation som stjernen Sanne der kunne det hele, og mere til.

Men når Sanne for alvor bliver voksen, med barn, skilsmisser og blodpropper, overtages karakteren af en perfekt castet Gry Trampedach, der med et helt anderledes modent udtryk entrerer scenen som Sanne. Trampedach kan både rumme kærligheden, modenheden og den tristesse der lægger sig over Sanne Salomonsens liv i en årrække, hvor hun kæmper for at komme tilbage efter blodpropperne. Forestillingens smukkeste scene er netop med Gry Trampedach, når støttende venner transformeres til en smuk fuldblodshest i Portugal, hvor Sanne forsøger at finde sig selv og sin stemme igen.

Scenen hvor den flotte sortglinsende læderpatchwork-hest i modlys stejler med Sanne på ryggen, er ikke bare et vendepunkt for Sanne Salomonsen, men også klart visuel topscorer i forestillingen.

Alle Sannes kendte venner og kollegaer er kommet med i Martin Lyngbos iscenesættelse, og det er da bestemt skægt når både Kasper Winding, Mads Kærså, Anne Linnet, eller Thomas Helmig & Søs Fenger marcherer ind på scenen i overdrevent udstyr og parodieret look, men igen, så er det den gode historie der ofres på skafottet når pjattet overtager. Og det er synd, både for Sanne og for os.

Forestillingen er desværre alt for rodet og vil for meget, men SANNE – THE MUSICAL skal ses fordi de tre skønne sangerinder Andrea Heick Gadeberg, Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen og Gry Trampedach rammer Sanne Salomonsen i alle livets faser.

Foto. Miklos Szabo

SE MERE