⭐⭐⭐⭐
Lad kontrollen springe læk – i morgen er vi alle væk!
Teater Mannheims kvindekrigskabaret er fuld af forførende kabaretsangerinder – i aflagte herreunderbukser med bremsespor.
Den lidt lurvede, farlige og halvfordærvede undergrundsstemning er sat fra start, når vi som gæster i Teater Mannheims kabaret træder ind i scenerummet, hvor der under en flimrende pære fortælles russiske krigs historier og beretninger fra verdens brændpunkter, mens kapelmesteren sidder i et røgfyldt hjørne og klimprer på pianoet.
”naboen aner ikke hvor I er”
Slip hæmningerne, og giv dig hen til fortællingen om de mange kvinder der er en del af krigene – både førhen og nu. Historisk set har det altid været mændene der førte bajonetterne, og skrev historien derefter, men kvinderne i Julie Glargaard og Susanne Hjelm Pedersens krigskabaret PARADIS vil også være med. Vi får dystre sange, muntre sange og rå sange, og det er tre meget forskellige skuespillerinder, Mette K. Madsen, Katrine Bæk Sørensen og Jeanette Lindbæk Birk, der alle tre aldeles kapabelt leverer sangene med både gnist og charme.
Og i hjørnet sidder komponist og kapelmester Søren Siegumfeldt, der skaber lige præcis den halvlurvede cabaret stemning som forestillingen kræver. Han skifter ubesværet mellem forførende klaverledsagelse til kvindernes sange fra krigen, croonende barytonsax mens de rødskørtede damseller fordeler drinks til publikum, og hvinende sav der går gennem marv og ben – på den fede måde. Musikken i PARADIS – EN KRIGSKABARET er totalt underspillet – og bare helt rigtig.
I bedste kabaret stil leverer damerne numre på rad og række, og et smukt kapitel i forestillingen er en fantastisk krigs-shop med Mette K Madsen, der som hardcore dagligvaresælger falbyder deltagelse i krige – også til kvinder, selvom de jo traditionelt er lidt udenfor radaren – rent krigsmæssigt. Men som der siges i kabaret’en, så sidder krigergenet på X-kromosomet – og kvinden har jo to. Så mon ikke man kan finde en passende krig til kvinderne der henvender sig i krigs-shoppen.
”Vi har noget unisex! – Rote Armée Fraktion søger folk”
Det er den debuterende Petra Adlerberth-Wik der instruerer, og det er lykkedes hende let og elegant at udfolde de tre skuespilleres forskellige styrker, hvilket giver kabareten – på trods af kabaretstilens implicitte opdeling – et overordnet flot og samlet helhedsindtryk. Filippa Berglunds helt enkle jernstols-scenografi fungerer fint sammen med koreografen Marluze da Cruz’ kokette bevægelsesmønster i forestillingen, og med det dæmpede lys og lidt røg i krogene, er kabaretstemningen intakt.
Teater Mannheims PARADIS – EN KRIGSKABARET følger de fineste gamle kabaret traditioner med benspjæt og skørter der flyver, samt både gru og visdom i tekst og sange, leveret af de kvinder der er mindst ligeså grusomme i krigen, som de mænd historien fortæller om.
foto: Bobby Mandrup