Site specifik performance monolog i Sydhavnen.
Hvor Ernest Hemingway i Den gamle mand og havet beskriver menneskets kamp mod naturkræfterne, symboliseret ved den gamle fiskers kamp med sit livs største fisk, lader Marie Bjørn & co i PÅ VANDET en ung mand i Sydhavnen kæmpe med menneskets rolle i kampen for jordens overlevelse.
PÅ VANDET er et helt enkelt set up, hvor iscenesætter Nannan Chen har placeret en ung mand i en lille båd på Rotteøen i Sydhavnen, helt derude hvor man ikke ved om det hele begynder – eller slutter.
Manden i båden spilles af Albert Stein Ankerstjerne, som jo senest brillerede på Aveny-T i Niels Erlings absurd skønne, men rimeligt svært tilgængelige forestilling, Christopher Chens EN FORESTILLING OM KÆRLIGHED, og Sydhavnsmonologen er et ST:ART projekt under Sydhavn Teater.
”Der er ingen der ved jeg er her”
Mens solen, vandet og naturen skaber rammerne, fortæller manden os om sine eksistentialistiske overvejelser i forbindelse med hans egen berettigelse på jorden. Hans tunge tanker om hans eneste ven, katten Klaus, og om hvorvidt det ikke ville være bedre for jorden hvis han tager sit eget liv, fylder hans lille jolle med en byrde der hurtigt får faretruende konsekvenser.
We are the world sangen blæser ud fra en passerende højtalerbåd styret af en uddøende dyrerace, mens manden forsøger at tage sit eget liv. Men bliver verden et bedre sted hvis det lykkes?
Albert Stein Ankerstjerne løfter flot den levende og vedkommende tekst, og iscenesættelsen i Sydhavnen giver monologen PÅ VANDET præcis den krop og ramme den har brug for.
Foto: Casper Koeller, Sceneblog