NATTENS ENDE // Sort/Hvid, Glyptoteket og Songbirds v/Lotte Andersen, på Glyptoteket

⭐⭐⭐⭐⭐

Hvordan skal vi leve, os der har mistet vores forstand?”

NATTENS ENDE – det første vigtige musikdramatiske udspil på Sort/Hvid, nu hvor åbningsprogrammet er vel overstået, er en samproduktion mellem Sort/Hvid, Glyptoteket og Songbirds v/Lotte Andersen. Sort/Hvid lever dermed allerede fra start af op til løftet om at tage musikdramatikken nye veje, og samarbejde med aktører på tværs af musik og scenekunst.

Det er tildækkede væsner der tager imod i Glyptotekets store sal, og allerede i værkets indledende fase breder deres gutturale toner sig overraskende blandt publikum. Ingen instrumentale tilføjelser, ingen elektronisk hjælp – kun vibrerende toner der nynnes ud til salens gæster.

Midt blandt de normalt så kolde marmorsøjler har scenograf Laura Rasmussen skabt et tempel, hvor dybrøde vægge omkranser mødet mellem lys og mørke, mellem det gode og det onde. Det er gudinden Inannas tempel, hvor netop det umulige møde mellem liv og død hersker, og det er her væsnerne smider den tildækning der er krævet udenfor templets beskyttende mure. Så det er i templet vi for alvor møder tempeltjenerne, der består af det vildeste hold med skuespillerne Özlem Saglanmak, Christine Sønderris, Jacob Moth og Troels Kortegaard Ullerup, samt den ustyrlige og altid overraskende mezzosopran Nana Bugge, og ikke mindst den kunstneriske hvirvelvind og sangfugl Lotte Andersen, hvis koncept ligger til grund for NATTENS ENDE.

Den umage sammensætning af kunstnere på scenen kan umiddelbart frygtes umedgørlig, for det er svært at styre det ukontrollerbare, men med instruktør Anja Behrens store empati for kunstnernes behov, formår den tyske instruktør at fastholde en smuk stringens i den gudstjeneste der udfolder sig i Inannas tempel.

Hvem vil elske med mig?

Den rituelle ceremoni vi bliver vidne til, indeholder alt fra spredning af såsæd på marken og korn der strøs ud over mennesket som manna fra himlen, til redebygning af sorte sten rundede af havets bølger, og æg der deles mellem disciplene som var de en fælles krop der søger næring. Men også det mørke hyldes hos guden Inanna, og med Anna Ladas’ klaustrofobisk tætsluttende halvmasker hvor kun munden kan tage imod, og den truende bakkanale sindsstemning der breder sig i templet, bliver publikum vidne til begyndelsen på en ny verden, hvor kun Inanna hersker – på godt og ondt.

Dramatiker Alexandra Moltke Johansen har skrevet den voldsomme og lystfulde tekst til NATTENS ENDE, og det er komponisterne Kirstine Fogh Vindelev og Anna Brønsted der til perfektion har formet det bølgende hav af toner, som det umage kor fremfører a cappella i templet. Og netop det, at der ikke forekommer et eneste instrument i NATTENS ENDE, på trods af den store fortælling og de mange udsagn, der ville have været oplagte muligheder for både strygere og slaginstrumenter, er et pletskud i Sort/Hvids musikdramatiske rejse, der hermed lægger fremragende fra land i Glyptoteket.

NATTENS ENDE opføres i Festsalen på Glyptoteket 24. november – 12. december 2021.

Foto: Karoline Lieberkind

SE MERE HER