⭐⭐⭐⭐
”Mit liv blev for altid ødelagt”
Randers Teater, det store favnende §5 teater i Østjylland, og Teatergrad, det lille rebelske byrumsteater i København, lyder som diametrale modsætninger. Men når det gælder om at ramme publikum, så er det dramatiker Julie Glargaards true crime tekst der bringer de to teatre sammen. Først i Østre Kapel i Randers, og siden i København, både på Politimuseet, og i Hans Egedes Kirke hvor undertegnede overværede NÅR MØRKET FALDER PÅ.
Vi har nok alle siddet og gyst foran skærmen, når dygtige producere på TV fortæller om mord og andre grusomheder i vores ellers så trygge verden, og selv om det ofte er ubærlige historier, så slukker vi ikke – for makabre detaljer og chokerende ondskab er blevet en del af underholdningsfladen vi ikke kan undvære. Men hvad med at fokusere på baggrunden – på følelserne, tankerne, og det samfund som skaber både gerningsmænd og ofre? Det vil Teatergrad & Randers Teater gerne rette op på med Julie Petrine Glargaards forestilling NÅR MØRKET FALDER PÅ.
”Hun blev 33 år, og Jens fik forvaring”
Små lysbokse med bevismateriale og en kridt-optegnet figur på gulvet fylder kirken, og med en fin blanding af replikker og baggrundsfortællinger, interviews og billeder, følger vi gennem to akter to true crime fortællinger. To fortællinger om mennesker, deres handlinger og deres tanker, og med skuespillerne Julie Riis og Daniel Bevensees flotte samspil i Pelle Nordhøj Kanns instruktion, glemmer man hurtigt tid og sted. True crime fortællingerne i NÅR MØRKET FALDER PÅ fylder på alle måder kirken ud – både fysisk og i overført betydning – og når forestillingen på denne måde inddrager det rum den spiller i, hvad enten det er et kapel i Randers, en moderne kirke på Østerbro, eller et politimuseum med alle sine indkapslede forbrydelser og skæbner, så bliver genren taget skridtet videre, og de bagvedliggende mekanismer bliver fremhævet på forbilledlig vis.
Forestillingen NÅR MØRKET FALDER PÅ spiller på udvalgte datoer i november i Østre Kapel i Randers, samt i Hans Egedes Kirke og Politimuseet i København.
Foto Martin Gundesen