VR performancedinner med cuisine d’amour.
Hvorfor angriber Anders pludselig den pige som elsker ham højt, og jo bare sidder i sandkassen og leger med sin gule lastbil? Hvorfor har Anders ikke længere nok i at være pigens kæleand, og affinde sig med sin skæbne? Er civil ulydighed ikke nærmest en pligt, når man fornemmer et livstruende scenarie er undervejs? Og hvis man da endelig skal dø, så er martyrdøden vel at foretrække.
Det er store spørgsmål der er spil i Makropols VR performancedinner MARTYR, som er skabt i samarbejde med Frederik Bille Brahe og Apollo Bar, og det er en nærmest religiøs oplevelse at være på Kunsthal Charlottenborg, når denne intime high-end performance præsenteres for et kræsent publikum.
Det er dramatiker og iscenesætter Johan Knattrup Jensens Virtual Reality verden der ligger til grund for værket, og det er altid vildt at lade sig føre/forføre af det innovative Makropol team, men i MARTYR tager oplevelsen endnu et skridt mod stjernerne med kokken Frederik Bille Brahes sublime anretninger.
“Tag det og spis det; dette er mit legeme, som gives for jer. Gør dette til ihukommelse af mig!”
Bernadottebarnet der blev stemplet uegnet efter 10. klasse, tog på kokkeskole og endte i London hos den molekylærbevidste topkok Pierre Gagnaire, og nu bl.a. driver indre bys feinschmecker-hangout Apollo Bar, er en af de mest spændende kokke i DK for tiden, og selvfølgelig måtte producent Mads Damsbo, iscenesætter Johan Knattrup Jensen og Bille Brahes toptunede kreative sind mødes. Og selvfølgelig kan det så ikke være andet end en nadver der præsenteres, med intet mindre end livet og døden på menuen.
I rummet – og i centrum som pigen i sandkassen – står Loulou Avon Bashida og fortæller historien IRL, og det er også Bashida der fører os igennem aftenens performance, som er ligeså intens som den er makaber. Loulou Avon Bashida er perfekt som pigen der tager sit liv op til revision, og når nadveren præsenteres og serveres, er det med respekt for både livet og kunsten. For selvfølgelig er det hårdt at skulle servere sin bedste ven fordelt på seks retter, omvendt er martyriet komplet når hun med serveringen sørger for Anders’ plads i himlen. Hvad gør det så, at man bløder fra et andehak i panden?
Frederik Bille Brahes elegant eksekverede serveringer, der alle spises med fingrene, bliver hver især ledsaget af en oplæsning fra livets bog, og går fra det diminutive sandkorn – som viser sig at være en bombe af smagsindtryk – over en symbolsk servering af Anders’ røde blod hældt op i hvide keramikskåle – til et let ristet andehjerte og saltet brød med olie ledsaget af stærk sake. Senere åbnes fletværket med sart rosa stykker af andebryst i et kålblad som en kurv på Nilen, og en kraftig consommé af and bliver hældt op ved pladsen hvor man sidder, for til sidst at mærke den endelige mashup af kunstarterne – en lysende stærk ingefærkvadrat, indtaget i Virtual Reality verdenen på et spyd som du/din avatar holder i hånden.
Ligesom Rasmus Munk med sit holistic cuisine på Alchemist skaber historier i dit sind, og ligesom René Redzepi på Noma skaber smagseksplosioner i diminutive serveringer, udvider Frederik Bille Brahe smagsoplevelsen for sine gæster i MARTYR til det maksimale.
Med VR brillerne på plads åbner rummet sig, og hvad der først IRL var en smuk himmelkube af blomsterkunstneren Louise Drost Hartons tørrede blomster, er nu en virtuel verden af simuleret storhed, hvor vi som ænder skal forholde os til en brutal verden af sakse og knive. En film afspilles for vores øjne, vi ved ikke helt hvad der er vores egne bevægelser, og hvad der er virtuelt, men MARTYR ender med at være en kompleks og smuk oplevelse, et spirituelt frirum, i en verden af virtuelt drama i vores hoveder og cuisine d’amour i vores hænder.
Med Coronakrisens restriktioner in mente, er det kun holdets udholdenhed og passion for at skabe det umulige, at VR værket MARTYR nu endelig er kommet op at stå. Og ja, ved pressevisningen var der stadig et par glitches som der blev arbejdet på at rette ind, men alene af respekt for dedikationen i arbejdet med VR, der stadig er i rivende udvikling, og på trods af de uendelige udskydelser og benspænd, så bør man unde sig selv et besøg i Makropols MARTYR verden på Apollo Bar.
Andgreb er det bedste forsvar. Velbekomme.
Foto: Tobias Selnæs