If you are allowed to wonder – wonders will happen.
Den legendariske performancekunstner Marina Abramović er i København for at modtage Sonningprisen, og i fredags havde jeg endda også fornøjelsen af at komme lidt tættere på den fabelagtige kunstner end normalt. For efter overrækkelsen på Københavns Universitet, afsatte Abramović en halv times tid til en lille håndfuld journalister, og hold op hvor er den legendariske performancekunstner dog stadig fuld af liv.
Den 77-årige Abramović måtte sidste år melde afbud til prisoverrækkelsen, da hun på selve dagen blev ramt af en blodprop i lungen, der nær kostede hende livet. Abramović blev opereret, fik blodtransfusioner og lå i respirator, men nu – kun et år efter – er kunstneren igen både fysisk og mentalt skarp som aldrig før, og var i fredags helt klar til at modtage den fornemme pris.
Marina Abramović modtog Sonningprisen – Danmarks største kulturpris – i festsalen på Københavns Universitet, og ud over æren, samt en million kroner, bringes Marina Abramović dermed i fornemt selskab med tidligere modtagere som Günther Grass, Ingmar Bergman og Laurence Olivier, samt fra Danmark bl.a. Jørn Utzon og Lars von Trier – og ikke mindst, den allerførste modtager af Sonningprisen i 1950, Winston Churchill. Prismodtagerne er alle udvalgt af en komité under Københavns Universitet, og opfylder stifterens krav om at de “skønnes at have udført et fortjenstfuldt arbejde til gavn for den europæiske kultur“.
Close your eyes and breathe with me.
Da Marina Abramović skulle holde sin takketale, levede hun op til sit eget credo om at være present i nuet, og fik hele den proppede festsal til at slappe af, lukke øjnene, og sammen med kunstneren fokusere på sit åndedræt. Med 12 gange breath in – breath out faldt der en smuk ro og klædelig stilhed over den store forsamling, der ellers var i festhumør for at hylde dronningen af performancekunst. Welcome to presence som hun afsluttede seancen med.
Naturligvis takkede Abramović også behørigt for den fornemme pris, men understregede samtidigt vigtigheden af tilstedeværelse, både for kunstneren og beskueren. Og som hun sagde – som kommentar til verden i 2024: Cherish the solitude, look at the horizon, look into the rivers – and do it for a long time. Explore life.
Pain, Passion, Presence.
Det er teologen Jesper Tang Nielsen der har indstillet Marina Abramović til prisen, og gæsteforskeren ved Det Teologiske Fakultet på Københavns Universitet holdt en smuk tale til Abramović, hvor han ud over at italesætte Abramović’ uvurderlige kunstneriske virke over de sidste fem årtier, kom med en utroligt vigtig pointe når det gælder om kritik og formidling af performativ kunst.
It’s impossible to talk about performance art – you can only experience it.
Så derfor begyndte Jesper Tang Nielsen med at snakke om sig selv i stedet. Hans syn på Marina Abramović. Hans personlige tanker om de performanceværker hun har skabt. Hans subjektive oplevelser. En tilgang jeg er meget enig i, og forsøger at holde i hævd ved anmeldelser af performances her på Sceneblog.
Men tilbage til den halve time efter prisoverrækkelsen i rum med Abramović, hvor jeg jo som sagt fik mulighed for at spørge ind til kunstnerens tanker.
It’s going to be huge!
Med sidste års sygdom in mente, og kunstnerens alder taget i betragtning, ville det måske være ok at tænke at den fornemme pris ville være slutningen på en epoke, på et kunstnerisk virke der har ændret vores syn på performancekunst, og givet stof til lærebøger der allerede i dag bruges verden over. Men jeg kunne ikke nære mig, så da jeg fik muligheden for at spørge ind til, om det nu var slut, eller Abramović stadig havde mod på at skabe nyt, hævede Abramović stemmen og understregede at hun under ingen omstændigheder har nået enden. For hun er allerede i gang med et kæmpe værk – BALKAN EROTIC – som skal præsenteres i Manchester næste år. It’s going to be huge!
Og da den ukuelige kunstner også er i gang med to bogprojekter – hvoraf den ene bliver en lærebog i The Abramović method – kan vi vist godt konkludere, at der stadig er overordentligt meget liv i Marina Abramović – modtageren af Sonningprisen 2023.
PS: fik jeg sagt at Abramović også planlægger en visit på Glastonbury Festival, hvor den ukuelige kunstner fra den største scene vil bede 200.000 mennesker om at være helt stille i et kvarter. Intet er umuligt for Marina Abramović, og som hun selv formulerede det med et smil: først når en kunstner bliver WOW er det noget værd.
Foto: Casper Koeller, Sceneblog