⭐⭐⭐⭐
Jeg har ikke råd til at blive forladt.
Bibbs har de rigtige moves, de rigtige ord, de rigtige meninger – hvis du da spørger Bibbs selv. Men bloggeren, influenceren og SoMe stjernen Bibbs – med trutmund og kunstige øjenvipper – er på vej ned ad den sociale rangstige, da hun ikke blot mister følgere for hver dag der går, nu har hendes kæreste Baby også forladt hende. Men Bibbs giver sig ikke uden kamp, og løgne er i Bibbs vippebesatte øjne blot et helt legitimt middel i kampen mod deroute.
En pragtfuld Anne Sofie Wanstrup er Bibbs på scenen, hvor dramatiker Marie Bjørn har transformeret den svenske forfatter Tone Schunnessons roman Dagene, dagene, dagene til en intens teatermonolog, der på Revolver er instrueret af Jennifer Vedsted Christiansen.
I en simplificeret scenografi af Fryd Frydendahl – hvor en kæmpe pengeseddel er det flyvende tæppe som holder Bibbs drømmeverden oppe – er det Anne Sofie Wanstrups præstation der er afgørende for forestillingens troværdighed, og i Jennifer Vedsted Christiansens instruktion har skuespilleren præcis den blanding af nævenyttig arrogance og menneskelig sårbarhed der skal til, for at vi som publikum tror på Schunnessons historie om sandhed og løgne.
Og selv om Anne Sofie Wanstrup er alene på scenen, så bliver Bibbs tanker og handlinger, og hvad der måske, måske ikke, er sandt, vist frem på to store skærme på bagvæggen, hvor både Bibbs, Baby og andre karakterer i Bibbs’ fortælling toner frem.
Mens Bibbs kravler rundt for at skaffe 100.000 kroner for at kunne beholde lejligheden som hun og Baby har boet i, bliver løgnene hun bruger kun værre og værre, og problemerne tårner sig op. Men Bibbs danser videre, og selv de voldtægtsanklager hun fremturer med, ser ud til at blive en accepteret del af hverdagen, hvor den sexede Baby – der måske ikke er den skarpeste kniv i skuffen – blot ønsker at hun skal benægte det offentligt for at de kan finde sammen igen.
Tone Schunnessons Dagene, dagene, dagene er i Marie Bjørns ferme hænder fuldt ud godkendt som en iscenesat monolog, men teksten bærer stadigt tydeligt præg af at være skabt til en bog man kan læse, lægge til side, tænke over – for så at læse videre. Og det savner jeg måske lidt i iscenesættelsen på Revolver – tænkepauserne.
DAGENE, DAGENE, DAGENE spiller på Revolver på Teater Republique fra d. 18/4 – 18/5 2024.
Foto: Emilia Marienlund Klint