⭐⭐⭐⭐⭐
”I’ve got scars that can’t be seen”
Det er bestemt ikke nogen feelgood forestilling der for tiden får folk til at strømme mod Skuespilhuset i København, men David Bowies sidste markante opråb før sin død – musikforestillingen LAZARUS – indeholder i stor stil alt hvad man kunne forvente af ikonet.
Sammen med dramatikeren Enda Walsh skabte Bowie LAZARUS inspireret af romanen og filmen The man who fell to earth, og Bowies alter ego – og hovedperson i forestillingen – er således en alien der lever en hensygnende tilværelse på jorden. Rumvæsenet, den rige og succesfulde Thomas Newton, har trukket sig tilbage og lever nu af Coco Pops og gin, og lider af savnet efter sin eneste kærlighed Mary Lou. Han kæmper med fortiden, med sin martrede sjæl, og mest af alt med viden om aldrig at kunne vende tilbage til stjernerne han kom fra.
Thomas Newton bliver i Skuespilhuset spillet af Laus Høybye, der ikke bare spiller Newton med stor troværdighed, han synger også Bowies sange med patos og vilje, så når Newton møder en anden fortabt sjæl, fornemt sunget af Sofie Topp-Duus, så er det man alligevel tror på Newtons frelse. Sjæl til sjæl.
”Du er en alien, og du kan hverken dø eller rejse”
Musikken der binder LAZARUS sammen, bliver bragende flot leveret fra scenen med et ottemands orkester med Søren Graversen som kapelmester, og i samarbejde med Heinrich Christensens levende iscenesættelse, formår han at gøre de hvidkuttede musikere til en integreret del af forestillingen.
Det er som sagt Heinrich Christensen der har iscenesat, og det er Christian Albrechtsen der har skabt den farvestrålende og skarpe scenografi med de sylespidse kostumer – så vi snakker altså her om en forestilling med overjordiske væsener, mistet kærlighed og martrede sjæle, der sammen med et smukt udvalg af Bowies sange, giver den vildeste svanesang et væsen kunne ønske sig.
LAZARUS spiller i Skuespilhuset fra d. 21. januar til 3. marts 2022.
Foto: Emilia Therese