LAZARUS // Aarhus Teater

⭐⭐⭐⭐

Bowies sceniske farvel er topflot

Forestillingen LAZARUS på Aarhus Teater bygger egentlig på bogen The Man Who Fell To Earth – bogen der blev filmatiseret med David Bowie som manden Thomas Newton der ankommer til jorden. Der er meget af både bog og film i forestillingen, men den er helt sin egen – eller rettere – den er Enda Walsh og David Bowies sceniske farvel til jorden, i al sin fabulerende og musiske vælde.

I LAZARUS har Thomas Newton har isoleret sig fra omverdenen, og trukket sig tilbage som en særling der lever af gin og cornflakes. Hans tanker kredser udelukkende om hans tilbagevenden til stjernerne, og om Mary Lou, den eneste han virkelig elskede på jorden.

Heinrich Christensen har iscenesat musikforestillingen LAZARUS som en stiliseret farvelade af indrammede tableauer, hvor en perlerække af Bowies hits som Heroes, Changes og This is not America bliver serveret af kapelmester Søren Graversen og et velfungerende orkester på scenen.

Jeg er en døende, der ikke kan dø rigtigt

Det er svært at leve op til et ikon som David Bowie, men numrene bliver sunget med følelse, og langt de fleste af Aarhus Teaters spillere klarer opgaven flot, ikke mindst Jacob Madsen Kvols, der som Thomas Newton har den gennemgående rolle. Kvols forpinte og kølige udtryk er helt perfekt som den fortabte fremmede.

Også Simon Mathew er i topform i LAZARUS, når han med djævlen som forbillede agerer Valentine, der ikke bare forfølger og chikanerer Newton, men også på morderisk vis tynder ud i besætningen. Simon Mathew indtager scenen drivende af lidenskab og diabolsk præcision.

I Christian Albrechtsens scenografi er LAZARUS en lækkermås at skue, så jeg kan anbefale bare at sætte sig til rette i sædet og nyde tableauerne, og lade Bowies eminente musik tilflyde dig i stride strømme.

Forestillingen produceres sammen med Det Kongelige Teater og Aarhus Festuge, og spiller også på Det Kongelige Teater i foråret 2020.

Foto: Emilia Therese

SE MERE