⭐⭐⭐⭐⭐
”Er I klar til mig, København?”
Mit navn er Jørgensen. Jean Jørgensen! Sådan kunne Nicolai Jørgensen sagtens have tonet frem i det tankemylder der fyldte min hjerne efter aftenens besøg på Grønnegårds Teatret, men ret skal være ret, og jeg må lade mit James Bond-forstyrrede bagkatalog vige pladsen for aftenens mange vilde indtryk fra den storsprudlende Jean De France, denne gang med Nicolai Jørgensen i den altoverskyggende titelrolle.
For hold op hvor tårerne triller og latteren klukker når Nicolai Jørgensen giver den fuld skrue i Jean De France, Ludvig Holbergs komedie om Les Bouffons de mode, med al den fnysende forfængelighed og bedrevidende bedsteborgerlighed der uundgåeligt ligger i mødet med dansk muldjordsræsonnement når det er værst.
”Ved jorden at blive, det tjener os bedst”
Grundtvig havde uden tvivl fat i noget af det rigtige, da han i salmen Langt Højere Bjerge skrev ord der indgød trøst og tro på fremtiden, men når Jeans kommende svigerfar Jeronimus – respektindgydende godt spillet af Tom Jensen – fører an i koret der lovpriser hjemstavnens trygge urokkelighed, så er der lagt i kakkelovnen til ungersvenden Hans – der nu hedder Jean.
Hele Holbergs historie om den hjemvendte søn der nu er omvendt til fashionista, og har lige så svært ved at forlige sig med sin families konservative holdninger, som familien har ved at acceptere den på alle måder forandrede unge mand, er i Charlotte Munksøs skarpe iscenesættelse propfyldt med svirp til nutidens måder, luner og tendenser som vi alle så lystigt praktiserer. Curlingopdragelse, kendisforgabelse, moderæset og den klassiske forstokkethed – alle får med mutter Munksøs krabask.
”Alle i Paris danser menuetter, læser avis og taler fransk. Det er det perfekte menneske.”
”Det er Nouvelles movement de Paris” minder Jean den måbende familie om, når de med tabte underkæber oplever Jeans barokke trin og gakkede gangarter, og kun de to mindst lige så selvoptagede tjenende ånder Marthe og Espen – Rosalinde Mynster og Andreas Jebro – formår med snedige tricks at få Jean til at ydmyge sig endnu mere, for til sidst at stå helt afklædt som i Kejserens nye klæder.
Men indtil da, så regerer Nicolai Jørgensen i Grønnegårds Teatrets Jean de France som Louis 5. over sit hof, og med helt naturlig overdådig karisma – og en solbrillebeklædt backinggruppe – synger Nicolai Jørgensen de franske stjernenykker ud over publikum i Odd Fellow Palæets Have; Er I klar til mig, København?
Jeg er klar! Er du?
Grønnegårds Teatrets Jean de France spiller i Odd Fellow Palæets Have 30. juni – 28. august 2021, mandag til lørdag kl 19.00.
Foto: Bjarne Stæhr