INTERPASSIVITIES // Corpus på Det Kongelige Teater

⭐⭐⭐⭐⭐

Virkelighedens virtuelle grænseland i Prøvesal A

I Jesper Justs grænseland kan alt ske, og i INTERPASSIVITIES bliver virkeligheden bogstaveligt talt revet væk, som et tæppe under dine fødder.

Den Kgl Ballets superfrække og danseintelligente lillesøster, den altid til grænsen eksperimenterende udbrydergruppe CORPUS, har sammen med Eventministeriet og CPH:DOX fået den geniale idé at lade den Carnegie-prisbelønnede fotograf og videokunstner Jesper Just lege med grænserne ml. det virkelige og det virtuelle.

Og her – i virkelighedens virtuelle grænseland i Prøvesal A – bliver vi fra start til slut manipuleret, og vores usikkerhed som publikum stillet til skue. Ingen trygge plyssæder her, ingen retvisende skilte eller hjælpende hænder, vi må klare os selv.

For hvem er hvem? Hvem er virkeligt publikum, og hvem er dansere der hvert øjeblik kan bryde ud i dans, kast og nøje tilrettelagt koreografi.
Og just som man tror sig sikker på at have udpeget danserne – og dermed øjner en ”normal” relation mellem publikum og de optrædende – begynder gulvet at ændre form. Et hold stumme håndværkere er pludselig iblandt os, og rykker med kyndige hænder rundt på, hvad vi troede var sikker grund. Hele gulvets anatomi ændres, stykke for stykke efter en detaljeret plan.
Og da planen hver aften er forskellig, og hemmeligholdt for danserne, så må både publikum og dansere improvisere aftenen igennem.

Det er i denne konstruerede virkelighed, omkranset af kæmpe video-projektioner, at vi oplever de smukkeste balletdansere kæmpe for deres dans, og kæmpe for at overstråle de underliggende toner af grænser, konflikter og kontraster.

Smukt, vildt, intelligent, overraskende.

Med Susanne GrinderEmma HåkanssonCamilla RuelykkeUlrik BirkkjærJón Axel FranssonAlexander Wittrup StaegerAstrid Grarup ElboStephanie Chen GundorphElenora MorrisSebastian Kristensen Haynes, og Benjamin Buza.

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20162017/…/jesper-just/…

En tanke om “INTERPASSIVITIES // Corpus på Det Kongelige Teater

Der er lukket for kommentarer.