⭐⭐⭐⭐
Kapitalismens forfald i binauralt soundscape – så hårene rejser sig.
Torben Dahls INSIDEREN på Teater Katapult giver kuldegysninger, for hvem er de mennesker der bevidst har svindlet med skatten, og franarret systemet over 400 mia. – penge der kunne være brugt på børnehaver og sygehuse. Men også kuldegysninger fordi forestillingen benytter sig af binaural lyd, som rammer publikum via udleverede hovedtelefoner, og derigennem gør at vi sidder helt tæt på kronvidnet X, med alt hvad det indebærer af nærheds oplevelser.
Tung vejrtrækning og synkelyde når X bliver tør i munden. Skrabelyde når han trækker sine nøgler hen over bordet i mit venstre øre, og gulvplanker der knirker som på et skib der synker, i mit højre. Selv en skjorte der foldes, kan høres.
Torben Dahl har fået Katapults husdramatiker Anna Skov til at dramatisere den vilde skattesag, som desværre er virkelighed fra den verden vi lever i, og den bundne opgave er hun sluppet godt fra. Uden at overdramatisere eller tilføje forstyrrende elementer, holder Anna Skov sig til emnet, og skaber et portræt af den kriminelle skatteadvokat som er livgivende for INSIDEREN.
Scenograf Signe Krogh har effektivt skabt det klaustrofobiske forhørslokale, og i Johan Sarauws instruktion er det en fremragende Christoffer Hvidberg Rønje der er det pressede kronvidne, insideren der bliver ristet af den tyske anklager, i en af tidernes største skattesvindel sager i Europa, sagen om Cum-Ex Metoden.
Vi følger kronvidnet i lyst og nød, på natklubber og i privaten, men Christoffer Hvidberg Rønje i den hvide skjorte forbliver i den glaskube der udgør forhørsboksen, og det er kun Marion Reuters stemme som den pågående anklager der får lov at gøre kronvidnet selskab.
”Hvis de fattige dør, så dør de rige også”
Med den aflukkede boks og den binaurale lyd bliver publikum både udelukket fra det intense forhør, som vidner til en henrettelse, men også lukket helt ind under huden på kronvidnet, i en oplevelse hvor man aldrig er helt sikker på hvad der følger. Det er treenigheden Sun Hee Engelstoft, Peter Albrechtsen og Marcus Aurelius Hjelmborg der står for det vilde lyddesign, og det kan høres at der ligger erfarne kræfter bag. Man undgår ikke at rykke lidt usikkert rundt på sædet, når kronvidnet pludselig er meget tæt på, eller en skuffe falder ned med et brag i dit venstre øre.
INSIDEREN er med det binaurale lyddesign kapitalismekritik der kryber under huden.
Foto: Jens Peter Engedahl