⭐⭐⭐⭐
”Men fluer sværmer ikke om mannequiner”
Når Hazels krop bliver fundet i skovbunden, starter lavinen af mistænkeliggørelse og sladderen går lystigt.
”Hun kravlede alt for højt op i træet”
”Hun gik alene i byen”
”Hun plukkede hindbær om natten”
Det starter altid på togstationen, hvor opslaget hænger, og familien har skrevet Har du set? under billedet af den savnede kvinde. Opslag bliver til indslag i nyhederne, hvor politiet beder om hjælp til at finde den forsvundne kvinde, og så bliver den til BREAKING! En klassisk true crime fortælling rulles op i forestillingen HUN ER DØD på Østerbro Teaters Revolver scene, men denne gang med fokus på hvordan en ung kvindes død bruges og misbruges, i et samfund hvor The male gaze er udslagsgivende for formidlingen, og hvor profit ligger til grund for udbredelsen af en æstetik i underholdningsindustrien, hvor den myrdede kvinde oftest iscenesættes til manges store fornøjelse.
Det er Sara Viktoria Bjerregaard der er ene kvinde på scenen, og kompetent understøttet af musikeren Rasmus Juncker bag sit trommesæt, er Bjerregaard brillant som både fortæller, formidler, offer og efterforsker, i en forestilling ud over det sædvanlige. For ikke alene leges der med formaterne, men Bjerregaard får også lov til at vise sit kæmpe potentiale som sanger, da hun akkompagneret af Junckers inciterende trommestikker kaster sig ud både tekster af Sonja Ferdinand, og sangen Nice to see me die af Jenny Rossander a.k.a. Lydmor.
Amanda Linnea Ginmans musikdramatiske forestilling er et forsøg på at italesætte vores makabre, nærmest nekrofile fascination af den myrdede unge kvinde, og hvorfor profit stadig får lov til at sætte dagsordenen, når vi nu godt er klar over sammenhængen. Og Ginmans idé og koncept til forestillingen HUN ER DØD passer perfekt ind i Revolvers musikdramatiske laboratorium, hvor de medvirkende blot har fået tre en halv uge med dramatiker Sonja Ferdinands tekst. For selv om bevidstheden om The male gaze og kvindens submissive rolle i underholdningsindustrien er tiltagende, så er der stadig behov for at italesætte og tydeliggøre problemet.
HUN ER DØD spiller kun fem gange på Revolver ml d. 13-18. maj 2022.
Foto: Sara Galbiati
En tanke om “HUN ER DØD // Revolver på Teater Republique, Østerbro Teater”
Der er lukket for kommentarer.