⭐⭐⭐⭐
Smil eller dø – fascismens snigende magt.
Den italienske forfatter Cristian Ceresoli – forfatteren bag den prisbelønnede LORT (LA MERDA), der i 2015 spillede på Husets Teater med Danica Curcic, i instruktion af Simon Boberg – har MED HAPPY HOUR endnu en gang skrevet en led, provokerende, fantastisk in-your-face tekst.
HAPPY HOUR på Teater Grob er den uskyldigste lille happy go lucky samtale mellem søskendeparret Ado og Kerfuffle, i et hjem, i et samfund, i et land der kunne være vores eget.
Men kun happy indtil vi opdager de snigende fascistoide tendenser der tales om, og at de trækker alt for klare spor til fordums tiders rædselsregimer. Søster (Özlem Saglanmak) og bror (Asbjørn Krogh Nissen) fortæller på livet løs om deres smilende familie og deres naboer der bliver hentet af uniformerede mænd, om smilende og sexede smukke leopardplettede uniformer, om deres lille lejlighed og deres brugte bil, og om deres helt almindelige hverdag indtil de overtager en kæmpe lejlighed, der mærkværdigvis er blevet forladt over hals og hoved.
Ceresolis onde tekst er bygget helt fantastisk op med veltilpassede hop i sted og tid, og i Simon Bobergs stramme instruktion, er Özlem Saglanmak og Asbjørn Krogh Nissen forrygende som de uskyldsrene børn, der med store smil fortæller os om den virkelighed alt for mange vælger ikke at se, selv om den er lige udenfor, lige i naboens have. I et lydunivers af Weronika Andersen og en klar og løsthængende scenografi af Edward Lloyd Pierce, føler vi som publikum ingen frygt, før den har sneget sig ind – og sat sig fast.
Ceresolis HAPPY HOUR på Teater Grob er ikke happy. Men den er uundgåelig.
foto: Emilia Therese