GOOGLEREN // Toaster på Husets Teater

⭐⭐⭐⭐

Tro mig. Jo, I vil

Julie Petrine Glargaards knugende drama GOOGLEREN beretter og stiller spørgsmål, men monologen hverken belærer eller giver svar.

På scenen i Husets Teater fjumrer Mads Rømer Brolin-Tani forlegen rundt, og som en nyansat aftenskolelærer går han rundt for at tjekke lyskontakterne og anlægget – han vil jo gerne kunne se de gæster han vil i dialog med – og med et skævt smil præsenterer han sig selv.

Hej, jeg hedder Mads. Jeg er indholdsmoderator

Der er masser af latter blandt publikum fra start af, måske lidt nervøs latter, måske lidt afværgende latter – alle i salen ved jo godt hvad det her drejer sig om. Men Mads smiler høfligt videre, og begynder at berette om sit job. Han er indholdsmoderator, et fint ord for en person der har som arbejde at sidde bag en skærm hver dag, og gennemse indhold på nettet, der potentielt indeholder noget som verden bør forskånes for.

Men det er jo censur! Det vil vi da ikke have. Eller vil vi? For som han siger med endnu et skævt smil: Tro mig. Jo, I vil.

Mads fortæller om kategorierne for indholdet på de grimme sider, og jo længere han dykker ned i materien, jo mere kan vi mærke på ham, at ingen kan rumme så meget uden at det sætter spor. Han hopper usikkert mellem arbejdet bag skærmen og privatlivet, hvor han fortæller om sine bekymringer, og hvilke forholdsregler han mener er bydende nødvendige, for at overleve i en verden fuld af børnevoldtægter, drab og mishandling.

Googledin digitale Schweizerkniv

Vi er for tillidsfulde. Han forklarer hvorfor det kan gå galt, og hvorfor det er vigtigt altid at tjekke bekendte, kontakter og steder via Google. Hvorefter han kommer med en uendelig opremsning af helt almindelige ting, der kan bruges til drab, voldtægter o.lign.. ”Ved I, hvad en Cola-flaske bruges til?”

GOOGLEREN på Husets Teater er instrueret af Petrea Søe, og hendes instruktion af en ellers udmærket spillende Mads Rømer Brolin-Tani hælder til den gammeldags side, med lidt for lange pauser og lidt for fede streger under pointer. Men GOOGLERENs berettigelse ligger i Julie Petrine Glargaards fokus på de menneskelige omkostninger for indholdsmoderatoren, samt understregningen af fakta hvor vi med simpel hovedregning får forklaret, at al den frit tilgængelige modbydelighed på nettet kun findes, fordi der er tilstrækkeligt mange ”helt almindelige” mennesker der uploader det.

GOOGLEREN er udviklet på Det Kongelige Teater under KGL Extra, og spilles på Husets Teater i regi af Toaster i perioden 10-23. november 2021.

Foto: Zuhal Kocan

SE MERE HER