DRYPPENDE STOF – SAPFOS FRAGMENTER // Copenhagen Opera Festival & Glyptoteket

⭐⭐⭐⭐⭐

Eros og Måneskin i saftig operaperformance på Glyptoteket.

Allerede ved ankomst bliver stemningen løftet, når man med billetten får udleveret lette vifter, der emmer af duftene Eros og Måneskin. Og dufte er blot et af grebene i Matilde Böcher og Jules Fischers operaperformance, der er bygget på Mette Moestrups nutidige gendigtning af Sapfos erotiske digte.

På seks store podier sidder værkets otte performere stoiske og udtryksløse, som var de en del af Glyptotekets magtfulde marmorsamling af statuer og buster fra fordums tid. Men så snart operasangeren Signe Asmussen fra sit centrale podie indleder fortællingen om kvinderne, om erotikken, og om den ubetingede og grænseløse kærlighed mellem kvinder, så begynder de levendegjorte fragmenter fra Sapfos erotiske digte at tø op på deres søjler af sten.

Rummets genklang klæder Asmussens sprøde stemme, og komponisten Matilde Böcher, der ud fra Mette Moestrups gendigtning af Sapfos digte har skrevet librettoen, har formået at indkapsle det usagte, og lader dermed Signe Asmussen indtage følelsernes rum på en i operasammenhænge sjældent set vis.

Det er den vilde koreograf Jules Fischer der er hovedarkitekten bag både forestillingens scenografi og koreografi, og der er også Fischer der har samlet det unikke hold performere, der bogstaveligt talt udgør sanselighedens dråber i Glyptotekets ellers så kølige sal. For ud over operasangeren Signe Asmussen, der med sin velkendte stemmepragt får salens kølige marmor til at smelte, samt den vilde trommeslager Jaleh Negari der tilføjer Asmussens stemme et inciterende twist af rytme, er det Ani Bigum Kampe, Olivia Riviere, Klara Jensen de Lopez, Julienne Doko, Kai Merke og Lisen Pousette der lader safter og nektar flyde lystigt til Böchers toner og den Sapfiske libretto.

Julie Fischers koreografi løfter os ind i en verden af drifter, der gennem de meget forskellige udtryk hos det pragtfulde og mangefacetterede performanceensemble, bringer os uanstændigt tæt på Sapfos grundtese om grænseløs erotik og ekstatisk hengivelse.

DRYPPENDE STOF – SAPFOS FRAGMENTER på Copenhagen Opera Festival får fugten til at løbe ned af Glyptotekets marmorstatuer, og værket er en saftig gave til WorldPride 2021 i København.

Foto: Ana Cecilia Gonzalez

SE MERE HER