Skuespillerne Alexander Clement, Kristine Nørgaard, Mathias Flint og Nadia Jasmin Nielsen, samt Anne Sofie Wanstrup som regi oplæser, var i en Quick’n’dirty instruktion af Emil Rostrup nok til at overbevise den kompetente jury på Teater V, om at Torben Guldborgs manuskript A:MAZE var det bedste værk skrevet til det digitale scenerum, og dermed vinderen af DRAMATISK DIGI 21.
Som jeg tidligere har skrevet her på siden, er Pelle Koppel på Teater V en spydspids indenfor dansk scenekunst, når det gælder udvikling og innovation. Ikke bare er Teater V’s Dramatisk Laboratorium og manuskript konkurrencen Dramatisk Debut med til at løfte udviklingen af ny dramatik, nu har Pelle Koppel grebet det momentum der er blevet skabt i Coronaens skygge, og med DRAMATISK DIGI 21 givet dramatikere ny luft under vingerne. Og vel at mærke i en tid hvor deres værker ikke kan iscenesættes som vi er vant til – som levende teater på en scene.
DRAMATISK DIGI 21 afviklede søndag d. 11/4 deres finale, hvor en uhyre kompetent jury – i et digitalt afviklet forum – skulle tage stilling til hvem af de tre manuskriptforfattere i finalen der til sidst skulle stå med æren, checken på 100.000 kr, samt en kontrakt på opsætning af forestillingen på Teater V.
Og hold op hvor er der meget godt i vente. De tre finaledeltagere; Aleksa Okanovic, Marie Louise Cornelius og Torben Guldberg havde skrevet tre manuskripter, der ikke bare alle afspejlede nutidige problematikker, men også var skabt som drama med det digitale format som udgangspunkt. Ikke filmet teater, ikke livestreaming af scenekunst eller radiodrama, men decideret Digidrama som Pelle Koppel så mundret kalder det.
På finaledagen, hvor de tre finalister sad i hvert deres aflukkede rum, fik Marie Louise Cornelius’ fine værk en flot 3. præmie med tilhørende 5.000kr, og Aleksa Okanovic fik ikke bare 2. præmien på 10.000 kr, men også den store publikumspris på 15.000 kr, hvor Pelle Koppel – for at sætte streg under spændingen ved overrækkelsen – sneg sig ind på prismodtageren som det ses på billedet.
Det var en fest.
Der er lang vej igen til publikums hjerter, hvis vi snakker traditionelt teaterpublikum, og det er en opgave som kun kan løses sammen i branchen. For ud over selve manuskriptet, som selvfølgelig skal skrives direkte til genren, skal både teknik, præsentation, kommunikation og italesættelse være med til skabe det digitale scenerum, som jo i denne Coronatid har fået ekstra opmærksomhed, men som flere allerede har arbejdet med i årevis. Teater V viser vejen mht ny dramatik, men digitalt teater hverken kan eller skal erstatte den levende scenekunst, hvor både publikum og skuespillere kan mærke hinanden. Til gengæld kan den digitale kunst så meget andet.
Lad os ønske Torben Guldager tillykke med værket A:MAZE, det spiller virtuost på så mange tangenter, så både æren og checken på de 100.000 kr er ham vel undt. Vi andre må glæde os til at A:MAZE bliver sat op på Teater V.
Velkommen til fremtiden – den er her nu.
Skærmfotos fra finalen: Casper Koeller, Sceneblog