⭐⭐⭐⭐
Åh nej, ingen har lyst til at få noget påpeget!
Medarbejderen, der møder op på chefens kontor for at påpege noget i virksomheden, hvor den manipulerende chef smilende starter med at sige ”Ryk lidt nærmere”, og ender med at misbruge medarbejderen midt på gulvet.
Lyder det som en historie du har hørt før? Så tænk om igen, for i dramatiker Anna Bros DETTE ER VAND, er medarbejderen en mand, ”P” – spillet af Martin Geertz, og den stride chef bliver spillet af Julie Zangenberg.
P er ansat i en virksomhed der sælger vand. Ikke vand med smag, ikke vand med brus, bare vand på flaske. Og når det skal være vildt, deres Grand Cru Vand – en helt speciel boring fra undergrunden i Italien.
Men P synes der er noget der ikke stemmer, så han vil gerne snakke om det at sælge dyrt vand på flaske, når det ligeså godt kunne tappes fra vandhanen. Men ingen vil lytte. Og dem der alligevel hører hvad han siger, lytter ikke til tankerne bag ordene. P er derfor frustreret og nervøs da han endelig når chefens kontor, for ingen har lyst til at få noget påpeget. Og slet ikke chefen, der på bedste chefdominerende overgrebsmanér presser P ned på gulvet, og får stillet sine lyster.
“Læg dig ned! (P lægger sig i fosterstilling) Nej! – på ryggen!”
Det er den værste dag i P’s liv, og alt går galt. Han skal senere møde sin kone på restaurant, og bare på vejen dertil bliver han mødt af en mur af uforstående, uempatiske mennesker, som blot bidrager til P’s dårlige dag. På restauranten ZEN RUNNING SUSHI føler P sig heller ikke ligefrem som en fisk i vandet, og den uendelige strøm af dårligdom fortsætter, når hverken tjenere, andre gæster, eller P’s egen kone forstår ham. Så det hele ender med at P går fuldstændig i spåner, og konen smider ham ud til fordel for en watermeditation-lyttende gæst i restauranten. Videre i metroen, bliver P suget ind i en ung piges telefonsamtale-problemer, og når han vil hjælpe, bliver han hånet, og skræmt væk med truslen om at hun vil trykke på sin panic-button. P tumler videre, og ramler ind i en gammel blind dame der spår P hans dystre fremtid – denne dag vil blive den værste i hans liv!
“Folk vil ikke have din venlighed! – Du føler, verden er løbet tør for empati”
P leder desperat efter et venligt navn i sin telefonbog, og beder på en telefonsvarer sin gamle kæreste om at komme til ham på et hotel, hvor han efterfølgende tjekker ind. På hotellet er der heller ikke noget der spiller, men han møder dog Roomservice robotten, der tjenstvilligt gerne vil lytte til P, udlevere rene håndklæder, og endda følger ham helt ud i brusebadet. Den gamle kæreste møder op på hotelværelset, og fortæller P, at alt det der er gjort mod ham i dag, det har han gjort mod hende hele livet, og da P forsøger sig hos hende på sengen, smadrer hun en flaske Grand Cru Vand i hovedet på ham. Er en robot den eneste der viser empati?
Scenen er din: Vi er alle 60% vand. Vi har så meget tilfælles
Martin Geertz er uhyggeligt præcis og realistisk som karakteren P, manden der fuldstændig er kørt ned i manglen på nærvær og empati, og Julie Zangenberg ligeså pragtfuldt ond og følelsesløs, som hhv den lede chefstrigle og den mekanisk trøstende robot. De bliver sekunderet i fin stil af Anna Ur Konoy og Matias Hedegaard Andersen i diverse understøttende roller, og scenograf Signe Krogh har sammen med animator Adrian Dexter skabt en flot og uhyggelig verden af vand og tanker omkring spillerne.
Moqi Simon Trolin har instrueret Anna Bros DETTE ER VAND, og forestillingen er et gedigent spark i bollerne på os alle sammen – både mænd og kvinder – alle vi der har glemt empatien, samtalen og nærværet. Glemt at verden er mere end vækstprognoser, facetiming og overfladebehandlinger, og at vi egentlig burde tage os sammen, hvis vi vil en bedre verden.
DETTE ER VAND spiller lige nu på Teater Katapult i Aarhus, men rykker senere videre til Grob i København, og Momentum i Odense. Se den før du selv bliver ramt af tsunamien.
Foto: Karoline Lieberkind
Sceneblog interviewede Martin Geertz i Aarhus, om det at være mand, ikke mindst i en forestilling som DETTE ER VAND. Se interviewet her: