⭐⭐⭐
Ludvig Holbergs komedie DEN VÆGELSINDEDE er en klassiker, ingen tvivl om det. Så at sætte komedien på plakaten på Danmarks nationalscene for at fejre Dansk Teaters 300-års jubilæum, er sådan set både forventeligt og helt ok.
Og det er selvfølgelig kun sort uheld at den fremragende skuespiller Johanne Louise Schmidt skulle blive skadet kort før premieren – lige som det er sort uheld at HM Dronningen har fået Corona, og derfor ikke kan være med til den store festforestilling d. 25/9, som afholdes i Skuespilhuset i samarbejde med foreningen Dansk Teater 300 år.
Men hvad der ikke blot er sort uheld, er teatrets valg af opsætning. I en desværre alt for tydelig overgivelse til at ikonet Holberg nok skal bære succesen hjem, har instruktøren Katrine Wiedemann iscenesat DEN VÆGELSINDEDE som en overgearet pastiche over tidligere tiders komedietraditioner, blot for at hylde 300års jubilæet. Et stort og meget blandet cast – heriblandt flere virkeligt dygtige skuespillere – kaster sig rundt i det omskrevne Holbergunivers, som var de kåde får der slippes løs på engen ved forårets komme.
Der er selvfølgelig også lyspunkter i forestillingen, for komedien om Lucretia som driver sin omverden til vanvid med sit omskiftelige sind, foregår i en flot og næsten tegneserieagtig scenografi af Maja Ravn. Den farveglade scenograf formår igen at overraske med finurlige påfund, i en scenografi man fra start af tror man har gennemskuet.
Og heldigvis er der også blandt skuespillerne talenter der ikke kan holdes nede, så glæd dig til blandt andet Nicolai Jørgensen der shiner som Lucretias tjener Torben, lige som Andreas Jebro med sit umiskendelige gummiansigt scorer højt på latterbarometeret som tjeneren Christoffer. Og der er som sagt også adskillige andre gode folk med i forestillingen, de bliver desværre blot fanget i Katrine Wiedemanns pjattede iscenesættelse.
Og det er dæleme synd. For både Holberg, teatret og publikum.
Foto: Natascha Tiara Rydvald