⭐⭐⭐⭐⭐
Malzer sætter Marie-Antoinette i perspektiv.
Hvem der mister hovederne i en revolution, er ikke altid givet på forhånd. Det er sikkert og vist at det koster blod, sved og tårer at kæmpe mod det eksisterende regime, og det er ligeså sikkert at det også kræver store tab hos regeringstro borgere, og despotens håndgangne tropper. Men når Marie-Antoinette koket sætter en skraldlatter op og påpeger at historien om De Gule Veste må en komedie, fordi en regent da aldrig kan miste hovedet, så tager hun grueligt fejl – historien siger hende imod.
Marie-Antoinette, den sidste dronning af Frankrig før den franske revolution i 1792, ligger på sin divan og keder sig. Underhold mig, råber hun af sin tjener, hop for mig, sig noget filosofisk eller læs et digt. Kvinden der lod en hel bondelandsby opføre, for at hun kunne klæde sig ud og lege hyrdinde, er en af historiens største eskapister, og samtidig en arketype der er let at forholde sig til. Og nu ligger hun så på sin divan i sit kæmpeskrud, og venter på en tilkaldt teatertrup der skal underholde hende.
Banke banke på. Teatertruppen indfinder sig, og allerede her begynder virkeligheden at presse sig på i form af en ung og meget nutidig fyr, der kaster sig dovent på dronningens divan. Han får snart følge af truppens ældre leder og dramatiker, der kommer med den helt store overraskelse; Dronning Marie-Antoinette og hendes tjener skal spille med i truppens forestilling, der skal opføres lige her og nu. Forestillingen handler om en helt anden verden, hvor et folk rejser sig mod kongen, og med gule veste som uniformer, kæmper en lang og omkostningsfuld kamp der vil splitte familier og måske føre til store ændringer i samfundet. Kort sagt, den situation der hersker i Frankrig lige nu, hvor hundredtusinder af vrede borgere demonstrerer mod præsident Macrons politik, der sætter benzinpriserne i vejret og favoriserer de velstillede.
I Mungo Parks forestilling DE HOVEDLØSE bliver Malin Rømer Brolin-Tani, Jonas Munck Hansen, Kasper Dalsgaard og Henrik Prip – som for et minut siden var i 1700-tallet – pludselig meget aktuelle deltagere i fortællingen om Frankrigs nutid. Historien bliver fortalt gennem en fransk forstadsfamilie bestående af den unge rod Marcel, søsteren Manon der ved et tilfælde bliver TV-kendis/talerør, storebroren Philippe der er politimand, samt faren der er gammel bokser – og i øvrigt lider af angst.
Anna Malzer har med dramatiker Nanna Tüchsen og holdet bag forestillingen besøgt Frankrig adskillige gange gennem det sidste år, og ligesom i Malzers Momentum forestilling 16:29, har hun taget virkeligheden alvorligt og været på stedet. Holdet har talt med de involverede franske mænd og kvinder, og fornemmet stemningen som man kun kan gøre ved eget selvsyn. Det giver en autenticitet som presser sig på, og for publikum, en god grund til at tage forestillingen alvorligt. Er det demonstranterne med deres radikale ytringer og voldelige fremfærd der er de hovedløse? – eller er det Kong Macron og hans politik, og Dronning Marie-Antoinette, der jo beviseligt mistede hovedet i guillotinen i 1792? DE HOVEDLØSE er ingen komedie, det er et nutidsbillede af samfundet, af fortid og fremtid, og af hvordan herskere og regeringer igennem mange århundreder har handlet uden at anerkende deres befolknings problemer.
Men når det er sagt – så er DE HOVEDLØSE naturligvis også hamrende godt teater, spillet af Mungo Parks übercool ensemble, overraskende sindrigt sat sammen af dramatiker Nanna Tüchsen, og sikkert styret i havn af instruktørerne Johan Sarauw & Anna Malzer. De har sat den meget nutidige franske revolution i perspektiv, og med fuldt overlæg har de iscenesat den alvorlige situation med lige dele alvor og humor.
For ellers var det ikke til at bære.
Foto: Jon Kort
2 tanker om “DE HOVEDLØSE // Mungo Park”
Der er lukket for kommentarer.