⭐⭐⭐⭐⭐
Live Turntablism og lokalt forankret dans på internationalt niveau.
Uppercuts prisbelønnede koreograf Stephanie Thomasen lagde hårdt ud i 2021 udgaven af COPENHAGEN SUMMER DANCE, hvor Pontus Lidberg og Dansk Danseteater – i Coronaens skygge – havde allieret sig med det bedste vi har lokalt, som han selv formulerede det. Og selv om vi er vant til at DDT inviterer tilrejsende gæster fra hele verden med på scenen, så var årets lokale event på Ofelia Plads på højeste niveau.
BENCHED hed Thomasens voldsomme Pas de Cinque, hvor Mark Phillip, Alessandro Sousa, Sebastian Skov, Jens Brøndum og Adam Tocuyo kæmpede om pladsen på bænken, eller måske snarere, om ikke at blive bænket. Stephanie Thomasen fik Årets Reumert 2021 (Bedste Danseforestilling) for PLEJER ER DØD – SAMBA, hvor hun koreograferede sig ud af magtrelationer og -misbrug, og i hendes nye værk BENCHED kan man mærke flere af de samme referencer til det at finde sin plads i livet.
De fem mænd fra Uppercuts fænomenale ensemble kaster sig ud i Thomasens trin som var det deres egne, og til varmblodede sydamerikanske toner af bl.a. Mexicanske Rodrigo Sánchez og Gabriela Quintero, og med en bænk som eneste scenografi og holdepunkt, fylder de dansevinylet til bristepunktet med deres akrobatiske leg. Det er tydeligt at koreografien er skabt til ensemblet, og lige så tydeligt at danserne føler sig hjemme i Stephanie Thomasens regnskov af maskulinitet, som koreografien i BENCHED må betegnes som.
Efter tetosterondampene havde lagt sig på Ofelia Plads, og blikket atter kunne dvæle ved den smukke udsigt over vandet, sneg Sebastian Kloborg og Maria Kotchetkova sig helt stille op på det enorme dansevinyl, hvor stemningen med ONCE I HAD A LOVE pludselig gik fra hed til kølig.
I Sebastian Kloborgs Pas des Deux kom kærlighedens luner tydeligt frem, og med ballettens klassiske dyder i førersædet, fortalte Kloborg og Kotchetkova en rørende kærlighedshistorie, med al den forventning, lykke, svig og skuffelse som elskende par jo ofte oplever.
Kloborgs vemodige koreografi er grundet i hans klassiske ophav, men han forsømmer ikke muligheden for at flette nye og modigt udstillende elementer ind i dansen. På kun 10 minutter ramte Kloborg og Kotchetkova hele sfæren af følelser, og mens danserne stod knivskarpt med kongeskibet Dannebrog duvende på vandet i baggrunden, understøttede et Crabtree remix (Heart Of Glass) med Blondie og Philip Glass blandingen af kærlighed og sorg. Kloborgs ONCE I HAD A LOVE er et fint lille værk fuld af følelser.
Og følelser er der mildest talt også masser af i Pontus Lidbergs A SUMMER DANCE, Dansk Danseteaters afsluttende bidrag på COPENHAGEN SUMMER DANCE 2021.
Med sample- og komponistduoen Den Sorte Skole der kom sejlende og lagde til kaj på Ofelia Plads, blev lydbilledet pludseligt et helt andet, og de to lydkunstnere Martin Højland og Simon Dokkedal – bedre kendt som Aage Jæger og LeBon – skabte med deres Turntablism det perfekte lydunivers til Lidbergs fest.
For en fest er det, når DDTs ti dansere bliver sluppet løs i Inderhavnen. Ingen ringere end Bradley Waller, Edward Pearce, Jessica Lyall, Joe George, Julien Guillemard, Kristin Bjerkestrand, Lúa Mayenco, Lucas Threefoot, Lukas Hartvig-Møller og Merete Hersvik var inviteret med til fest i Pontus Lidbergs A SUMMER DANCE, et løssluppent værk hvor Lidbergs koreografi emmede af lyst, begær og de brølende 20’ere.
Som ved enhver god fest bliver der kæmpet om opmærksomhed og gunst i A SUMMER DANCE, og med bittesmå greb, som højhælede sko der bliver smidt, cafestole der vippes så man lander i en andens arme, samt fagter og dansetrin der matcher enhver parringsdans i junglen, så fortæller Lidberg historien om menneskets ukuelige tro på fremtiden, menneskets evne til at tro på at alt bliver bedre – og lysten til at fejre det. Der var man i 1920’erne, og måske er det også der vi er nu i 2020’erne.
Dansk Danseteaters COPENHAGEN SUMMER DANCE er for længst blevet en klassiker der ikke må overses, og 2021 blev året hvor DDT viste at lokalt talent matcher resten af verden. Stor cadeau til Pontus Lidberg.
PS: Som ekstra flødeskum havde Mark Philip, den ene halvdel af Uppercut Danseteaters kunstneriske ledelse, fået stillet scenen til rådighed for et vildt Street Dance Battle lørdag aften. Mere om det i den separate artikel THE BATTLE her på Sceneblog.
Foto: Casper Koeller, Sceneblog
En tanke om “COPENHAGEN SUMMER DANCE // Dansk Danseteater & Uppercut Danseteater, Ofelia Plads”
Der er lukket for kommentarer.