CADAVRE EXQUIS // Revolver på Republique, Østerbro Teater

⭐⭐⭐⭐

Kunstinstallation på scenen.

Kunstneren Jesper Just folder sjælen ud, med kunstinstallationen CADAVRE EXQUIS på Østerbro Teaters nye teaterkunsthub REVOLVER.

Som den altid udforskende sjæl han er, og med det levende videomedie dybt lejret under hjernebarken, kaster han sig ud i en cadavre exquis, hvor han kun lader hvert kapitel i værket lige snuse til det forrige, uden reelt at vide hvad der er foregået forud. Ligesom den gamle leg, hvor en gruppe tegner en mand på et foldet stykke papir, så man ikke har set hvad den forrige har tegnet.

Jesper Just overraskede sidst med INTERPASSIVITIES, hvor han lod gulvet forsvinde under os, mens Det Kongelige Teaters fremragende dansere i Corpus kæmpede, ikke mindst for at sætte tåspidserne på et underlag der stadig var der. Det var foruroligende, og overraskende yndefuldt. På Revolver er Jesper Just stadig foruroligende.

I CADAVRE EXQUIS bruger han de forhåndenværende elementer i et teater – scenen, bagvæggen, skuespillere, publikum, lyd og lys o.s.v. – og vi aner ikke hvad det ender med, eller for den sags skyld hvad der foregår. Men fascinerende er det, når Just lader to renæssanceklædte kameramænd svæve lydløst henover scenegulvet, mens de med Steadycams følger hver en bevægelse i rummet, og han samtidig lader bagvæggen være et spejl, hvor vi som publikum ser os selv, med følelserne uden på tøjet. Jesper Just lader Johannes Lilleøre, May Simon Lifschitz & Emma Sehested Høeg falde ubemærket i med omgivelserne, og først når det er for sent, opdager vi deres tilstedeværelse som en altafgørende faktor i værket.

Om det er hjerteskærende skrig, øjne der græder, røg der slører, eller bevidst handikappende kropsbevægelser der er i fokus, er op til den enkelte tilskuer. Men det at sidde midt i Jesper Justs udefinerbart realistiske videofiktions verden, er en vild oplevelse af ikke at vide om man reelt er der, eller det hele er fiktion.

Revolver på Republique lever op til sit navn – Jesper Just har støbt kuglerne.

Foto: Jesper Just

SE MERE