⭐⭐⭐⭐⭐
Hübbes perfekte intro til de kongelige kunstarter holder max i 2019, hvor en fyldig luns af en ballet følges til dørs af bobler – både i glasset, og som små omkransende bidder fra skuespillets og musikkens verden.
Skuespillets sprudlende bobler tager ordet fra start af, og Morten Kirkskov fanger hurtigt salen med et uddrag fra hans egen roman KAPGANG, og de herlige fortællinger om Martin der ”er forelsket i Kim, men også meget forelsket i Christine”. Kirkskov står alene foran tæppet på Gamle Scene, men skuespilchefens uddannelse fornægter sig ikke, og inden længe har en fyldt sal glemt alt andet end den meget unge Martin, der ”ligger og kysser Christine Hjort, på Christine Hjorts sofa, hjemme hos Christine Hjort”.
Og så snart grin og klapsalver har lagt sig, indtager pianisten Alison Smith scenen, med Chopins smukke Fantaisie-Impromptu på programmet. Alison Smith er sikkerheden selv, stemningen ændres radikalt, og det jomfruelige publikum mærker hvad de klassiske kunstarter kan gøre ved dem. Boblerne gør sin virkning.
Og så er det ballettens tur. I 2019 er det Jiri Kylians ballet SALMESYMFONI der præsenteres, og netop Kylians tilgang til ballet, hvor hans fortid som akrobat og hans store kærlighed til teater skinner klart igennem, er den helt rigtige når man skal introducere ballet for førstegangsbesøgende på Det Kongelige Teaters Gamle Scene.
I SALMESYMFONI lader Kylian ensemblet danse i en sakral verden med bedestole og korsang, og med et intenst udtryk af kærlighed og jalousi, udfolder hans koreografi en historie der byder på både spænding og skønhed ud over det sædvanlige. Et perfekt valg til dette års BALLET & BOBLER.
Tre kvarters introduktion til Det Kongelige Teaters kunstarter – tre kvarters skønhed.
Foto: Camilla Winther