⭐⭐⭐⭐
Snorre Elvin udfordrer status quo i sin hvirvelvind af indtryk og glæder.
Roskilde Festivalens fleksible Arts & Activism scene Platform blev til koreografen Snorre Elvins VORTEX DELIGHT splittet op i flere rum, og da Elvins performance er bygget op omkring bevægelse, møder og reaktioner der opstår i en kontinuerlig vandren i cirkler, ser du som publikum ikke alt med dine egne øjne. Publikum må enten af og til forestille sig hvad der foregår uden for synsvidde, eller affinde sig med at ikke alt behøver forklares – nogle gange er den del af verden du ser eller forstår, rigeligt til at danne sig et billede af sammenhængen.
VORTEX DELIGHT er skabt ud fra tesen om absolut kropslig autonomi, og er baseret på en cirkulær dramaturgi hvor intet er først eller sidst, men alt er en del af den hvirvel af glæder som performerne befinder sig i / støder ind i. Gruppen af performere, der ud over Snorre Elvin selv består af Peter Scherrebeck Hansen, Nanna Stigsdatter Mathiassen, Ronald Berger, Camilla Lind, Olivia Riviére og Pauline Michel vandrer repetitivt rundt på scenen – som individer eller som grupper – og tager hele tiden stilling til det de støder på. Det kan være genstande, personer, steder eller bare indtryk, og alt kan være enten noget nyt, eller noget de er stødt ind i før. Det kan være ting der har ændret sig siden de stødte ind i dem sidst, det kan være personer, som de før har interageret med, men denne gang ændrer adfærd, og derfor kræver en anden reaktion ved gensynet.
Men mødet er ikke det eneste afgørende element i Snorre Elvins koreografi, det er kroppens frisættelse der ligger som et skær af oprør over VORTEX DELIGHT. Det er tydeligt fra start af, at fastlagte dogmer om skønhed ikke findes i Elvins hvirvel af glæde, og lige så klart er det, at de erfarne performere – bl.a. Nanna Stigsdatter Mathiassen og Olivia Riviere fra Danseatelier, som Elvin også er en del af – trives i den liberative koreografi, der kendetegner Snorre Elvins arbejde.
Selv om jeg mener at værket som helhed med fordel kan udvikles, så det indadvendte element i performernes udtryk minimeres, og et afsøgende publikum dermed føler en større inddragelse, så er det en spændende vej Snorre Elvin har valgt at gå, og kompromisløsheden i koreografien imponerer.
VORTEX DELIGHT præsenteredes på Platform på Roskilde Festival 2023 i samarbejde med Aaben Dans, hvor Snorre Elvin bl.a. også har været en del af teatrets koreografiske udviklingsprogram Aabent Rum.
Foto: Lau Koeller, Sceneblog